Financiële begroting

Overzicht van baten en lasten

Onderstaand overzicht geeft een nadere specificatie van de geraamde incidentele baten en lasten over de periode 2022 t/m 2025.

Begroting

Meerjarenbegroting

bedragen x € 1.000

2022

2023

2024

2025

Lasten

1.890

140

Burger en bestuur

21

Extra budget communicatie rondom gemeenteraadsverkiezingen 2022

21

Op 12 juli is er een overleg geweest met de voorzitters van de politieke partijen over de verkiezingen in 2022. Daarbij is gesproken over activiteiten in de aanloop naar de verkiezingen en de daarbij behorende communicatie.
Er is gekeken naar de acties die in 2018 zijn geweest en ook voor 2022 zijn toe te passen:
- Ophalen bij de inwoners welke onderwerpen er leven en men terug wil zien in de verkiezingsprogramma’s;
- Regelmatig aandacht voor de verkiezingen in de media; krant, radio, tv, sociale media, maar ook door brieven en flyers te versturen;
- Centraal verkiezingsdebat organiseren.
Voor communicatie-uitingen rondom de verkiezingen 2022 is een eenmalig budget nodig van € 21.000.

Woon- en leefklimaat

290

100

Omgevingsvisie buitengebied: Het opstellen van een omgevingsplan voor het buitengebied

200

Nu de Omgevingsvisie buitengebied in december 2021 ter behandeling aan de raad zal worden aangeboden, dient vooruit te worden gekeken naar de juridische vertaling van de visie in een omgevingsplan (onder de Omgevingswet de opvolger van het bestemmingsplan). Immers, enkel het omgevingsplan is juridisch bindend voor inwoner en gemeente, niet de omgevingsvisie.

Omgevingsvisie buitengebied: Opstellen van een beeldkwaliteitplan voor bouwen in het buitengebied

30

Het platteland als woon- en recreatiegebied is steeds meer gebaat bij ruimtelijke kwaliteit. Authentieke architectuur - zeker in historische bebouwingsconcentraties - geven het landelijk gebied kleur, herkenbaarheid en identiteit. De gemeente wil daarom de bestaande waarde van het agrarisch erfgoed beschermen, en borgen dat nieuwe woningen zich passend voegen tussen de bestaande woningen. Hiervoor is een inspirerend beeldkwaliteitplan het aangewezen instrument. Dit instrument ontbreekt nu.

Omgevingsvisie buitengebied: Het opstellen van een handboek landschappelijke kwaliteitsverbetering buitengebied

20

Bij ruimtelijke initiatieven in het buitengebied wordt initiatiefnemers vaak opgelegd om op basis van de Landschapsinvesteringsregeling (LIR) een financiële bijdrage te leveren of zelf landschappelijke maatregelen te nemen in hun directe omgeving. In het laatste geval ontbreekt het de initiatiefnemers vaak aan inspiratie en kennis. Met een handboek lukt het om gebiedsgewijs voorbeelden aan te leveren voor landschappelijke interventies en inpassing.

Opstellen omgevingsvisie binnengebied (kom)

100

De Omgevingswet schrijft voor dat gemeenten vóór 1 januari 2025 dienen te beschikken over een omgevingsvisie voor het gehele grondgebied. De gemeenteraad heeft eerder in verband met de diverse actuele uitdagingen, prioriteit toegekend aan een afzonderlijke visie voor het buitengebied. Het totstandkomingsproces hiervan is vergevorderd. Met het proces om te komen tot een omgevingsvisie voor de kernen moet nog worden gestart. Om de eerder genoemde deadline te kunnen halen is het absolute noodzaak om begin 2023 hiermee aan te vangen. Gezien het groot aantal belanghebbenden in de kernen is ook dit proces voor een belangrijk deel afhankelijk van participatie en communicatie, hetgeen extra tijd in beslag neemt.

Omgevingsvisie buitengebied: Opstellen brandveiligheidsplan voor woonbos Molenheide

30

Nu de kans op bosbranden door klimaatverandering (verdroging) toeneemt, is het op basis van de gemeentelijke zorgplicht zaak een brandveiligheidsplan op te stellen voor het woonbos Molenheide.

Extra budget bomenbeheer

10

Voorstel om het budget bomenbeheer in 2022 structureel te verhogen met € 10.000 en incidenteel € 10.000.
Met de realisatie van verschillende woonwijken zoals Beekse Akkers, Nieuwenhof, Strijp en Hoge Suute is het areaal aan bomen uitgebreid. De eerste jaren wordt het onderhoud uitgevoerd door onze buitendienst. Inmiddels zijn forse aantallen aangeplante bomen dermate hoog geworden dat ze door een aannemer uitgevoerd moeten worden, hetgeen leidt tot extra structurele kosten.
Daarnaast hebben we vanwege standplaatsproblemen en klimaatverandering te maken met een toename van beheerskosten. Vooralsnog zijn deze kosten als incidenteel benoemd. Indien de stressfactoren voor de bomen blijven aanhouden zullen er extra structurele middelen gereserveerd moeten worden.

Economie en werkgelegenheid

117

Uitbreiding capaciteit Schuldhulpverlener

77

In 2021 is de keten schuldhulpverlening in beeld gebracht en deze blijkt niet sluitend te zijn. Dit betekent dat een aantal taken binnen de schuldhulpverlening (budgetbegeleiding, nazorg, adviesrecht schuldenbewind en overige werkzaamheden) niet worden uitgevoerd. Om deze nieuwe/aanvullende taken uit te kunnen voeren, de kwaliteit in het oog te houden en te verbeteren, de (wettelijke) ontwikkelingen in het domein door te kunnen voeren en de kwetsbaarheid van de functie te verminderen wordt geadviseerd om een pilot te starten voor de duur van 1 jaar om de uitvoering van de schuldhulpverlening uiteen te zetten in een formatie 1,56 fte (uitbreiding huidige formatie met 0,78 fte) en het werkgeverschap te beleggen bij de GR Peelgemeenten. Dit betekent dat met ingang van 1 januari 2022 voor de huidige formatie € 5.161 extra structureel budget wordt aangevraagd en voor de incidentele kosten van de pilot (€ 76.518) wordt gevraagd een onttrekking te doen uit de reserve ‘coronagelden’.

Impuls armoede-/minimabeleid

20

In 2021 is het nieuwe minima- en armoedebeleid 2021-2024 vastgesteld. Één van de doelstellingen van het minimabeleid is om de (verborgen) armoede beter in beeld te brengen. Om hier een extra impuls aan te geven gaan we activiteiten ontplooien om juist meer mensen te bereiken die we nu niet bereiken. Dit doen we door de inzet van ervaringsdeskundigen.

Kosten locatiestudie regionaal bedrijventerrein

20

Vanuit de bestuurlijk trekkers voor het regionale bedrijventerrein is het verzoek binnen gekomen om in 2022 een bijdrage te leveren aan onderzoeken naar het regionale bedrijventerrein en dit in de begroting op te nemen. Dit is bestuurlijk besproken binnen De Peel.
Voor 2022 is hiervoor eenmalig € 20.000 nodig. Voor de volgende fase (2023-2025) kan dit oplopen naar € 100.000. Dit wordt echter volgend jaar pas bekend en zal dan in de kadernota 2023 worden meegenomen. In de toekomst zullen er ook baten zijn vanuit de exploitatie van dit terrein maar daar moet nog onderzoek naar gedaan worden.

Gezondheid, welzijn, zorg en onderwijs

50

Opstellen plan tot Hervormingsagenda Jeugd

50

Het Rijk heeft voor de komende jaren extra middelen aan de gemeente in het vooruitzicht gesteld ter compensatie van de tekorten in de jeugdzorg. Voor Laarbeek gaat het in 2022 om een bedrag van € 1,3 miljoen. Daarbij hebben het rijk en de VNG afgesproken begin 2022 te komen tot een hervormingsagenda jeugd. Deze moet leiden tot verbetering van de toegang tot en kwaliteit van jeugdhulp, betere beheersing van de kosten en borging van de beschikbaarheid van jeugdhulp, versterking van het inzicht in het functioneren van het systeem. De landelijke hervormingsagenda zal een uitwerking moeten krijgen in een lokaal plan. Daarvoor zoeken we zoveel mogelijk de verbinding met andere initiatieven zoals het onderzoek naar de invulling van het sociaal team, Koersagenda 2021-2024 GR Peelgemeenten, nationaal programma onderwijs en het op te stellen beleidsplan sociaal domein 2023-2026.
Voor het opstellen van het plan wordt een bedrag geraamd van eenmalig € 50.000. Mogelijk leidt het op een later moment tot meer lasten (incidenteel/structureel) om tot inverdieneffecten te komen bij de uitvoering van het plan.

Financiën en bedrijfsvoering

1.412

40

Verwerking septembercirculaire 2021 Gemeentefonds

40

De verwerking van de septembercirculaire 2021 gemeentefonds laat over de jaren 2022 t/m 2025, ná diverse opgenomen bijstellingen, over alle jaren een budgettair voordeel zien.
Daarbij is rekening is gehouden met bijstellingen op de volgende onderdelen:
- Budget coronamiddelen
Het beschikbaar budget wordt verhoogd met incidenteel € 40.000 als gevolg van het 5e compensatiepakket.
- Budget 'toezicht en handhaving gastouderschap'
Dit beschikbaar budget wordt verhoogd met structureel € 5.000 met ingang van 2022.
- Budget Rijksvaccinatieprogramma HPV mannen
Dit budget wordt opgevoerd met structureel € 4.000 met ingang van 2022.
- Budget re-integratiemiddelen
Hiervoor is over alle jaren heen een lager budget beschikbaar gekomen waardoor minder middelen te besteden zijn voor re-integratie activiteiten.
De diverse budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 4, 5 en 6.

Diverse bijstellingen personeelsbudget

69

Om tot een juiste budgetverdeling van de personeelskosten te komen, moeten een aantal budgetten worden bijgesteld.

Realisatie verdiepingsvloer gemeentewerf

20

In verband met de groeiende vraag naar opslag en het plotseling wegvallen van een extra opslagmogelijkheid in de voormalige loods van de firma Penninx in Beek en Donk (deze zou 3 jaar ter beschikking zijn van de buitendienst/Facilitaire zaken) en het voormalige RWS-werfje aan de kanaaldijk in Aarle-Rixtel op afzienbare termijn komen we in de problemen met onze ruimte. Door de plotselinge sloop van de voormalige panden van Penninx is hierop ook niet kunnen anticiperen bij de Kadernota 2022. Vandaar dat nu een eenmalig beroep wordt gedaan op de begroting 2022.
Voorstel is om een entresolvloer te realiseren in de loods van de gemeentewerf. Dit levert een opslag oppervlakte op van ca. 90 m2. Kosten voor deze vloer zijn geraamd op € 20.000 waarvoor eenmalige middelen worden gevraagd.

Invoering budget Thuiswerkplek en Vitaliteitsbudget

288

Het budget 'flexibele beloning' voor het personeel wordt gewijzigd conform voorstel Ondernemingsraad (OR). Hiermee wordt het Vitaliteitsbudget ingevoerd (totaal geraamd € 27.500) welke gedekt wordt door verlaging van het bestaande budget flexibel belonen.
Daarbij wordt tevens voorgesteld om de bestemmingsreserve 'flexibele beloning' per 1-1-2022 op te heffen waarbij het restant hiervan toe te voegen aan de algemene reserve.
Ook een vergoeding voor de Thuiswerkplek ten behoeve van het personeel wordt ingevoerd. Hiervoor wordt met ingang van 2022 € 7.500 aan jaarlijkse structurele meerkosten geraamd. Daarnaast stijgt het budget Werkkostenregeling (WKR) in verband met een hogere geraamde eindheffing met een bedrag van structureel € 15.000.
Per saldo betekent dit € 22.500 aan ongedekte structurele meerkosten.

Storting in algemene reserve

950

Nu er een substantieel bedrag ontvangen wordt in 2022 vanuit de algemene uitkering, wordt voorgesteld om hiervan het grootste deel, namelijk € 950.000 te storten in de algemene reserve. Enerzijds om de reservepositie onverminderd stevig en solide te houden in het licht van het feit dat we het belangrijk vinden om financieel gezond de toekomst in te gaan. Anderzijds ook om middelen beschikbaar te hebben voor eenmalige extra impulsen voor nieuwe investeringen in de toekomst.

Aanpassing terugstorting Algemene Reserve uit voorziening gebouwen

45

40

In de raad van 30 januari 2020 is besloten dat we vanwege het meerjarig (nadelige) saldo van de voorziening onderhoud gebouwen in totaal een bedrag van € 335.000 onttrekken uit de algemene reserve omdat een voorziening geen negatieve stand mag hebben. Om deze zogenaamde tijdelijke voorfinanciering ongedaan te maken, is in hetzelfde raadsbesluit bepaald dat in drie jaren het totale bedrag weer teruggestort zou worden in de algemene reserve (vanuit genoemde voorziening). En wel in 2021 € 135.000, 2022 € 100.000 en 2023 € 100.000. Voorgesteld wordt om genoemde fasering aan te passen als gevolg van de geactualiseerde stand van de voorziening onderhoud gebouwen, voortvloeiende uit de jaarrekening 2020, en in 2021 € 50.000, 2022 € 145.000 en in 2023 € 140.000 terug te storten in de algemene reserve. Alleen de mutatie over 2022 en 2023 worden in deze begroting verwerkt. De aangepaste storting voor 2021 wordt verwerkt in de tussenrapportage 2021. In totaal blijft de terugstorting van € 335.000 hetzelfde en in lijn met het raadsbesluit. Het betreft enkel een andere verdeling over de drie jaren.

Baten

-410

-64

Economie en werkgelegenheid

-77

-24

Afdekking incidentele extra bijdrage 2023 Senzer

-24

De Begroting 2022 Senzer laat een extra tekort zien in de jaarschijf 2023.
In het AB van Senzer dd 21-7-2021 is de Begroting 2022 Senzer vastgesteld met de aanvulling dat Senzer van het rekeningresultaat 2020 totaal incidenteel € 526.000 in 2021 gaat uitkeren aan de deelnemende gemeenten ter afdekking van het extra tekort in de jaarschijf 2023.
Voor Laarbeek betekent dit een ontvangst in 2021 van incidenteel € 24.254 welk bedrag incidenteel gestort wordt in de algemene reserve via de 2e tussenrapportage 2021. Vervolgens kan in 2023 de algemene reserve weer incidenteel onttrokken worden in de Begroting 2022 Laarbeek ter incidentele afdekking van het ontstane extra tekort van de bijdrage 2023 Senzer in de Begroting 2022 Senzer.

Uitbreiding capaciteit Schuldhulpverlener

-77

In 2021 is de keten schuldhulpverlening in beeld gebracht en deze blijkt niet sluitend te zijn. Dit betekent dat een aantal taken binnen de schuldhulpverlening (budgetbegeleiding, nazorg, adviesrecht schuldenbewind en overige werkzaamheden) niet worden uitgevoerd. Om deze nieuwe/aanvullende taken uit te kunnen voeren, de kwaliteit in het oog te houden en te verbeteren, de (wettelijke) ontwikkelingen in het domein door te kunnen voeren en de kwetsbaarheid van de functie te verminderen wordt geadviseerd om een pilot te starten voor de duur van 1 jaar om de uitvoering van de schuldhulpverlening uiteen te zetten in een formatie 1,56 fte (uitbreiding huidige formatie met 0,78 fte) en het werkgeverschap te beleggen bij de GR Peelgemeenten. Dit betekent dat met ingang van 1 januari 2022 voor de huidige formatie € 5.161 extra structureel budget wordt aangevraagd en voor de incidentele kosten van de pilot (€ 76.518) wordt gevraagd een onttrekking te doen uit de reserve ‘coronagelden’.

Financiën en bedrijfsvoering

-333

-40

Aanpassing terugstorting Algemene Reserve uit voorziening gebouwen

-45

-40

In de raad van 30 januari 2020 is besloten dat we vanwege het meerjarig (nadelige) saldo van de voorziening onderhoud gebouwen in totaal een bedrag van € 335.000 onttrekken uit de algemene reserve omdat een voorziening geen negatieve stand mag hebben. Om deze zogenaamde tijdelijke voorfinanciering ongedaan te maken, is in hetzelfde raadsbesluit bepaald dat in drie jaren het totale bedrag weer teruggestort zou worden in de algemene reserve (vanuit genoemde voorziening). En wel in 2021 € 135.000, 2022 € 100.000 en 2023 € 100.000. Voorgesteld wordt om genoemde fasering aan te passen als gevolg van de geactualiseerde stand van de voorziening onderhoud gebouwen, voortvloeiende uit de jaarrekening 2020, en in 2021 € 50.000, 2022 € 145.000 en in 2023 € 140.000 terug te storten in de algemene reserve. Alleen de mutatie over 2022 en 2023 worden in deze begroting verwerkt. De aangepaste storting voor 2021 wordt verwerkt in de tussenrapportage 2021. In totaal blijft de terugstorting van € 335.000 hetzelfde en in lijn met het raadsbesluit. Het betreft enkel een andere verdeling over de drie jaren.

Invoering budget Thuiswerkplek en Vitaliteitsbudget

-288

Het budget 'flexibele beloning' voor het personeel wordt gewijzigd conform voorstel Ondernemingsraad (OR). Hiermee wordt het Vitaliteitsbudget ingevoerd (totaal geraamd € 27.500) welke gedekt wordt door verlaging van het bestaande budget flexibel belonen.
Daarbij wordt tevens voorgesteld om de bestemmingsreserve 'flexibele beloning' per 1-1-2022 op te heffen waarbij het restant hiervan toe te voegen aan de algemene reserve.
Ook een vergoeding voor de Thuiswerkplek ten behoeve van het personeel wordt ingevoerd. Hiervoor wordt met ingang van 2022 € 7.500 aan jaarlijkse structurele meerkosten geraamd. Daarnaast stijgt het budget Werkkostenregeling (WKR) in verband met een hogere geraamde eindheffing met een bedrag van structureel € 15.000.
Per saldo betekent dit € 22.500 aan ongedekte structurele meerkosten.

Saldo incidentele baten en lasten

1.480

76

0

0

Deze pagina is gebouwd op 01/21/2022 17:30:09 met de export van 01/21/2022 17:18:46