Onderstaand overzicht geeft een nadere specificatie van de geraamde incidentele baten en lasten over de periode 2022 t/m 2025.
Begroting | Meerjarenbegroting | |||
---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | 1.890 | 140 | ||
Burger en bestuur | 21 | |||
Extra budget communicatie rondom gemeenteraadsverkiezingen 2022 | 21 | |||
Op 12 juli is er een overleg geweest met de voorzitters van de politieke partijen over de verkiezingen in 2022. Daarbij is gesproken over activiteiten in de aanloop naar de verkiezingen en de daarbij behorende communicatie. | ||||
Woon- en leefklimaat | 290 | 100 | ||
Omgevingsvisie buitengebied: Het opstellen van een omgevingsplan voor het buitengebied | 200 | |||
Nu de Omgevingsvisie buitengebied in december 2021 ter behandeling aan de raad zal worden aangeboden, dient vooruit te worden gekeken naar de juridische vertaling van de visie in een omgevingsplan (onder de Omgevingswet de opvolger van het bestemmingsplan). Immers, enkel het omgevingsplan is juridisch bindend voor inwoner en gemeente, niet de omgevingsvisie. | ||||
Omgevingsvisie buitengebied: Opstellen van een beeldkwaliteitplan voor bouwen in het buitengebied | 30 | |||
Het platteland als woon- en recreatiegebied is steeds meer gebaat bij ruimtelijke kwaliteit. Authentieke architectuur - zeker in historische bebouwingsconcentraties - geven het landelijk gebied kleur, herkenbaarheid en identiteit. De gemeente wil daarom de bestaande waarde van het agrarisch erfgoed beschermen, en borgen dat nieuwe woningen zich passend voegen tussen de bestaande woningen. Hiervoor is een inspirerend beeldkwaliteitplan het aangewezen instrument. Dit instrument ontbreekt nu. | ||||
Omgevingsvisie buitengebied: Het opstellen van een handboek landschappelijke kwaliteitsverbetering buitengebied | 20 | |||
Bij ruimtelijke initiatieven in het buitengebied wordt initiatiefnemers vaak opgelegd om op basis van de Landschapsinvesteringsregeling (LIR) een financiële bijdrage te leveren of zelf landschappelijke maatregelen te nemen in hun directe omgeving. In het laatste geval ontbreekt het de initiatiefnemers vaak aan inspiratie en kennis. Met een handboek lukt het om gebiedsgewijs voorbeelden aan te leveren voor landschappelijke interventies en inpassing. | ||||
Opstellen omgevingsvisie binnengebied (kom) | 100 | |||
De Omgevingswet schrijft voor dat gemeenten vóór 1 januari 2025 dienen te beschikken over een omgevingsvisie voor het gehele grondgebied. De gemeenteraad heeft eerder in verband met de diverse actuele uitdagingen, prioriteit toegekend aan een afzonderlijke visie voor het buitengebied. Het totstandkomingsproces hiervan is vergevorderd. Met het proces om te komen tot een omgevingsvisie voor de kernen moet nog worden gestart. Om de eerder genoemde deadline te kunnen halen is het absolute noodzaak om begin 2023 hiermee aan te vangen. Gezien het groot aantal belanghebbenden in de kernen is ook dit proces voor een belangrijk deel afhankelijk van participatie en communicatie, hetgeen extra tijd in beslag neemt. | ||||
Omgevingsvisie buitengebied: Opstellen brandveiligheidsplan voor woonbos Molenheide | 30 | |||
Nu de kans op bosbranden door klimaatverandering (verdroging) toeneemt, is het op basis van de gemeentelijke zorgplicht zaak een brandveiligheidsplan op te stellen voor het woonbos Molenheide. | ||||
Extra budget bomenbeheer | 10 | |||
Voorstel om het budget bomenbeheer in 2022 structureel te verhogen met € 10.000 en incidenteel € 10.000. | ||||
Economie en werkgelegenheid | 117 | |||
Uitbreiding capaciteit Schuldhulpverlener | 77 | |||
In 2021 is de keten schuldhulpverlening in beeld gebracht en deze blijkt niet sluitend te zijn. Dit betekent dat een aantal taken binnen de schuldhulpverlening (budgetbegeleiding, nazorg, adviesrecht schuldenbewind en overige werkzaamheden) niet worden uitgevoerd. Om deze nieuwe/aanvullende taken uit te kunnen voeren, de kwaliteit in het oog te houden en te verbeteren, de (wettelijke) ontwikkelingen in het domein door te kunnen voeren en de kwetsbaarheid van de functie te verminderen wordt geadviseerd om een pilot te starten voor de duur van 1 jaar om de uitvoering van de schuldhulpverlening uiteen te zetten in een formatie 1,56 fte (uitbreiding huidige formatie met 0,78 fte) en het werkgeverschap te beleggen bij de GR Peelgemeenten. Dit betekent dat met ingang van 1 januari 2022 voor de huidige formatie € 5.161 extra structureel budget wordt aangevraagd en voor de incidentele kosten van de pilot (€ 76.518) wordt gevraagd een onttrekking te doen uit de reserve ‘coronagelden’. | ||||
Impuls armoede-/minimabeleid | 20 | |||
In 2021 is het nieuwe minima- en armoedebeleid 2021-2024 vastgesteld. Één van de doelstellingen van het minimabeleid is om de (verborgen) armoede beter in beeld te brengen. Om hier een extra impuls aan te geven gaan we activiteiten ontplooien om juist meer mensen te bereiken die we nu niet bereiken. Dit doen we door de inzet van ervaringsdeskundigen. | ||||
Kosten locatiestudie regionaal bedrijventerrein | 20 | |||
Vanuit de bestuurlijk trekkers voor het regionale bedrijventerrein is het verzoek binnen gekomen om in 2022 een bijdrage te leveren aan onderzoeken naar het regionale bedrijventerrein en dit in de begroting op te nemen. Dit is bestuurlijk besproken binnen De Peel. | ||||
Gezondheid, welzijn, zorg en onderwijs | 50 | |||
Opstellen plan tot Hervormingsagenda Jeugd | 50 | |||
Het Rijk heeft voor de komende jaren extra middelen aan de gemeente in het vooruitzicht gesteld ter compensatie van de tekorten in de jeugdzorg. Voor Laarbeek gaat het in 2022 om een bedrag van € 1,3 miljoen. Daarbij hebben het rijk en de VNG afgesproken begin 2022 te komen tot een hervormingsagenda jeugd. Deze moet leiden tot verbetering van de toegang tot en kwaliteit van jeugdhulp, betere beheersing van de kosten en borging van de beschikbaarheid van jeugdhulp, versterking van het inzicht in het functioneren van het systeem. De landelijke hervormingsagenda zal een uitwerking moeten krijgen in een lokaal plan. Daarvoor zoeken we zoveel mogelijk de verbinding met andere initiatieven zoals het onderzoek naar de invulling van het sociaal team, Koersagenda 2021-2024 GR Peelgemeenten, nationaal programma onderwijs en het op te stellen beleidsplan sociaal domein 2023-2026. | ||||
Financiën en bedrijfsvoering | 1.412 | 40 | ||
Verwerking septembercirculaire 2021 Gemeentefonds | 40 | |||
De verwerking van de septembercirculaire 2021 gemeentefonds laat over de jaren 2022 t/m 2025, ná diverse opgenomen bijstellingen, over alle jaren een budgettair voordeel zien. | ||||
Diverse bijstellingen personeelsbudget | 69 | |||
Om tot een juiste budgetverdeling van de personeelskosten te komen, moeten een aantal budgetten worden bijgesteld. | ||||
Realisatie verdiepingsvloer gemeentewerf | 20 | |||
In verband met de groeiende vraag naar opslag en het plotseling wegvallen van een extra opslagmogelijkheid in de voormalige loods van de firma Penninx in Beek en Donk (deze zou 3 jaar ter beschikking zijn van de buitendienst/Facilitaire zaken) en het voormalige RWS-werfje aan de kanaaldijk in Aarle-Rixtel op afzienbare termijn komen we in de problemen met onze ruimte. Door de plotselinge sloop van de voormalige panden van Penninx is hierop ook niet kunnen anticiperen bij de Kadernota 2022. Vandaar dat nu een eenmalig beroep wordt gedaan op de begroting 2022. | ||||
Invoering budget Thuiswerkplek en Vitaliteitsbudget | 288 | |||
Het budget 'flexibele beloning' voor het personeel wordt gewijzigd conform voorstel Ondernemingsraad (OR). Hiermee wordt het Vitaliteitsbudget ingevoerd (totaal geraamd € 27.500) welke gedekt wordt door verlaging van het bestaande budget flexibel belonen. | ||||
Storting in algemene reserve | 950 | |||
Nu er een substantieel bedrag ontvangen wordt in 2022 vanuit de algemene uitkering, wordt voorgesteld om hiervan het grootste deel, namelijk € 950.000 te storten in de algemene reserve. Enerzijds om de reservepositie onverminderd stevig en solide te houden in het licht van het feit dat we het belangrijk vinden om financieel gezond de toekomst in te gaan. Anderzijds ook om middelen beschikbaar te hebben voor eenmalige extra impulsen voor nieuwe investeringen in de toekomst. | ||||
Aanpassing terugstorting Algemene Reserve uit voorziening gebouwen | 45 | 40 | ||
In de raad van 30 januari 2020 is besloten dat we vanwege het meerjarig (nadelige) saldo van de voorziening onderhoud gebouwen in totaal een bedrag van € 335.000 onttrekken uit de algemene reserve omdat een voorziening geen negatieve stand mag hebben. Om deze zogenaamde tijdelijke voorfinanciering ongedaan te maken, is in hetzelfde raadsbesluit bepaald dat in drie jaren het totale bedrag weer teruggestort zou worden in de algemene reserve (vanuit genoemde voorziening). En wel in 2021 € 135.000, 2022 € 100.000 en 2023 € 100.000. Voorgesteld wordt om genoemde fasering aan te passen als gevolg van de geactualiseerde stand van de voorziening onderhoud gebouwen, voortvloeiende uit de jaarrekening 2020, en in 2021 € 50.000, 2022 € 145.000 en in 2023 € 140.000 terug te storten in de algemene reserve. Alleen de mutatie over 2022 en 2023 worden in deze begroting verwerkt. De aangepaste storting voor 2021 wordt verwerkt in de tussenrapportage 2021. In totaal blijft de terugstorting van € 335.000 hetzelfde en in lijn met het raadsbesluit. Het betreft enkel een andere verdeling over de drie jaren. | ||||
Baten | -410 | -64 | ||
Economie en werkgelegenheid | -77 | -24 | ||
Afdekking incidentele extra bijdrage 2023 Senzer | -24 | |||
De Begroting 2022 Senzer laat een extra tekort zien in de jaarschijf 2023. | ||||
Uitbreiding capaciteit Schuldhulpverlener | -77 | |||
In 2021 is de keten schuldhulpverlening in beeld gebracht en deze blijkt niet sluitend te zijn. Dit betekent dat een aantal taken binnen de schuldhulpverlening (budgetbegeleiding, nazorg, adviesrecht schuldenbewind en overige werkzaamheden) niet worden uitgevoerd. Om deze nieuwe/aanvullende taken uit te kunnen voeren, de kwaliteit in het oog te houden en te verbeteren, de (wettelijke) ontwikkelingen in het domein door te kunnen voeren en de kwetsbaarheid van de functie te verminderen wordt geadviseerd om een pilot te starten voor de duur van 1 jaar om de uitvoering van de schuldhulpverlening uiteen te zetten in een formatie 1,56 fte (uitbreiding huidige formatie met 0,78 fte) en het werkgeverschap te beleggen bij de GR Peelgemeenten. Dit betekent dat met ingang van 1 januari 2022 voor de huidige formatie € 5.161 extra structureel budget wordt aangevraagd en voor de incidentele kosten van de pilot (€ 76.518) wordt gevraagd een onttrekking te doen uit de reserve ‘coronagelden’. | ||||
Financiën en bedrijfsvoering | -333 | -40 | ||
Aanpassing terugstorting Algemene Reserve uit voorziening gebouwen | -45 | -40 | ||
In de raad van 30 januari 2020 is besloten dat we vanwege het meerjarig (nadelige) saldo van de voorziening onderhoud gebouwen in totaal een bedrag van € 335.000 onttrekken uit de algemene reserve omdat een voorziening geen negatieve stand mag hebben. Om deze zogenaamde tijdelijke voorfinanciering ongedaan te maken, is in hetzelfde raadsbesluit bepaald dat in drie jaren het totale bedrag weer teruggestort zou worden in de algemene reserve (vanuit genoemde voorziening). En wel in 2021 € 135.000, 2022 € 100.000 en 2023 € 100.000. Voorgesteld wordt om genoemde fasering aan te passen als gevolg van de geactualiseerde stand van de voorziening onderhoud gebouwen, voortvloeiende uit de jaarrekening 2020, en in 2021 € 50.000, 2022 € 145.000 en in 2023 € 140.000 terug te storten in de algemene reserve. Alleen de mutatie over 2022 en 2023 worden in deze begroting verwerkt. De aangepaste storting voor 2021 wordt verwerkt in de tussenrapportage 2021. In totaal blijft de terugstorting van € 335.000 hetzelfde en in lijn met het raadsbesluit. Het betreft enkel een andere verdeling over de drie jaren. | ||||
Invoering budget Thuiswerkplek en Vitaliteitsbudget | -288 | |||
Het budget 'flexibele beloning' voor het personeel wordt gewijzigd conform voorstel Ondernemingsraad (OR). Hiermee wordt het Vitaliteitsbudget ingevoerd (totaal geraamd € 27.500) welke gedekt wordt door verlaging van het bestaande budget flexibel belonen. | ||||
Saldo incidentele baten en lasten | 1.480 | 76 | 0 | 0 |