Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Zoals in het Besluit Begroting en Verantwoording is aangegeven, bestaat de weerstandscapaciteit uit de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten te dekken (artikel 11-1a).

De beschikbare weerstandscapaciteit is dat deel van het eigen vermogen dat beschikbaar is om eventuele risico’s financieel op te kunnen vangen. Dit bedrag moet in verhouding zijn met de benodigde weerstandscapaciteit. Dit laatste bedrag komt voort uit het risicoprofiel van een onderneming. De benodigde weerstandscapaciteit geeft aan hoeveel vermogen een onderneming beschikbaar moet hebben om calamiteiten financieel aan te kunnen.

De opbouw van onze beschikbare weerstandscapaciteit in duizendtallen ziet er als volgt uit:

Algemene reserve

8.222

Reserve grondexploitatie

4.400

Onvoorzien incidenteel

60

Onbenutte belastingcapaciteit

1.238

Beschikbare weerstandscapaciteit

13.920

Vrij aanwendbaar deel reserves (algemene reserve)
In de raadsvergadering van 20 juni 2019 is de “Nota reserves en voorzieningen" vastgesteld. In deze nota wordt aangegeven aan welke criteria de diverse reserves en voorzieningen
dienen te voldoen.
De algemene reserve kan vrij over beschikt worden en kan worden aangewend voor het opvangen van eenmalige nadelen. Hierdoor kan de algemene reserve worden meegenomen in de berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit.
De algemene reserve bedraagt per 31 december 2021 is € 8.222.000.

Reserve grondexploitatierisico’s
Speciaal voor de risico’s die te maken hebben met grondexploitatie is een risicoreserve grondbedrijf gevormd. Deze reserve is onderdeel van de beschikbare weerstandscapaciteit. De stand van deze reserve bedraagt maximaal € 4,4 miljoen (volgens de grondnota). Dit is opgebouwd uit de risico's uit de Monte Carlo risico analyse voor grondexploitatie ter hoogte van € 2,4 miljoen plus een ophoging van € 2 miljoen.
Indien de reserve hoger wordt dan het maximale bedrag dan valt het overtollige deel vrij ten gunste van de algemene reserve. Hierdoor bedraagt de reserve € 4,4 miljoen bij het opstellen van de begroting.

Stille reserves
Van stille reserves is sprake als bedrijfsmiddelen meer waard zijn dan uit de boekhouding blijkt. De stille reserves zijn een onderdeel van de bedrijfsmiddelen die de gemeente gebruikt. Het is niet mogelijk om de middelen direct beschikbaar te maken en daarom nemen we dit onderdeel niet mee.

Onvoorzien incidenteel
Het is mogelijk om voor incidentele zaken een bedrag op te nemen in de begroting. Met dit bedrag kunnen incidentele nadelen opgevangen worden. Het gaat dan om zaken die bij het maken van de begroting nog niet bekend zijn, maar door bijvoorbeeld wetswijziging wel kosten voor de gemeente met zich meebrengen. In Laarbeek is voor 2022 een raming opgenomen van € 60.000,-.

Onbenutte belastingcapaciteit
Bij onbenutte belastingcapaciteit wordt uitsluitend gekeken naar de OZB-heffing. Wettelijk is namelijk bepaald dat de tarieven voor de overige heffingen maximaal 100%-kostendekkend mogen zijn. Bij afvalstoffenheffing en de rioolheffing is geen sprake van onbenutte belastingcapaciteit.

Om de onbenutte belastingcapaciteit van de OZB te berekenen, maken we gebruik van de norm die het rijk stelt aan de zogenaamde ‘artikel 12-status’. Zodra een gemeente in financiële problemen komt, houdt het Rijk rekening met een minimaal OZB-tarief (voor het jaar 2022) van 0,1800% (bron: Meicirculaire gemeentefonds 2021, p.100).
Voor de WOZ-waarde zijn de inschattingen van BSOB voor de tariefbepalingen 2022 gehanteerd (bron: BSOB stand belastingcapaciteit 2021).

De berekening van de onbenutte belastingcapaciteit ziet er als volgt uit:

bedragen x € 1.000

WOZ waarde

Tarief

Tarief 2022

Verschil

Onbenutte

Onroerendezaakbelasting

begin 2021

2021

art. 12 status

tarief

capaciteit

Eigenaar Woningen

2.915.611

0,12%

0,18%

0,06%

1.707

Eigenaar Niet-woningen

484.101

0,25%

0,18%

-0,07%

-338

Gebruikers Niet-woningen

413.198

0,21%

0,18%

-0,03%

-132

Onbenutte belastingcapaciteit

1.238

Om te bepalen of het weerstandsvermogen toereikend is, dient de relatie te worden gelegd tussen de financieel gekwantificeerde risico’s (benodigde weerstandscapaciteit) en de beschikbare weerstandscapaciteit.

De benodigde weerstandscapaciteit die uit de risicosimulaties voortvloeit (zie paragraaf 2.3 risico's) is € 1,1 miljoen + het risico voor de grondexploitaties van € 2,4 miljoen is in totaal aan benodigde weerstandscapaciteit van € 3,5 miljoen.

De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt € 13,9 miljoen.

Hierdoor wordt de ratio weerstandsvermogen:

Ratio weerstandsvermogen =

beschikbare weerstandscapaciteit

=

13.920

=

4,0

benodigde weerstandscapaciteit

3.500

Om de ratio voor het weerstandsvermogen te kunnen beoordelen, wordt gebruik gemaakt van onderstaande waarderingstabel die in samenwerking tussen NAR (Nederlandse Adviesbureau voor Risicomanagement) en de Universiteit Twente is opgesteld.

Waarderingscijfer

Ratio weerstandsvermogen

Betekenis

A

> 2,0

uitstekend

B

1,4 < x < 2,0

ruim voldoende

C

1,0 < x < 1,4

voldoende

D

0,8 < x < 1,0

matig

E

0,6 < x < 0,8

onvoldoende

F

< 0,6

ruim onvoldoende

De ratio bedraagt eind 2021: 4. Dit betekent dat de ratio uitkomt op een waardering A. Dit duidt op een uitstekend weerstandsvermogen.

Toekomstige ontwikkeling van het weerstandsvermogen
Bovenstaand ratio weerstandsvermogen is gebaseerd op de actuele situatie van de beschikbare weerstandscapaciteit. Als we naar de verwachte ontwikkeling van de beschikbare weerstandscapaciteit kijken dan is de inschatting dat de algemene reserve verder zal toenemen door de verwachte resultaten in de jaarrekening en grondbedrijf in 2021 en 2022 (nog niet verwerkt in huidige cijfers begroting). Hierna zal er een daling van de algemene reserve plaats vinden waardoor de ratio licht zal verslechteren.
Hierbij moet opgemerkt worden dat in deze cijfers de grondnota 2021 nog niet verwerkt is. Wanneer de raad instemt met de voorstellen uit de grondnota 2021 in relatie tot de reserve grondexploitatie zal dit effect hebben op (het verloop van) de algemene reserve en daarvan afgeleid de weerstandsratio.

De ratio zal naar verwachting in 2025 onder gelijke omstandigheden nog steeds ruim op waardering A uitkomen.

Het geprognosticeerd verloop van de algemene reserve zal na verwerking van alle voorstellen in deze begroting 2022 (bedragen x € 1.000) (exclusief voorstellen uit de grondnota 2021) als volgt eruit zien:

Jaar

Algemene Reserve

2021

8.222

2022

9.021

2023

8.871

2024

8.406

2025

8.441

Deze pagina is gebouwd op 01/21/2022 17:30:09 met de export van 01/21/2022 17:18:46