Rekening | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | 8.215 | 8.176 | 8.920 | 8.831 | 8.710 | 8.799 |
Resultaat van de rekening van baten en lasten | 943 | |||||
Ondersteuning organisatie | 7.372 | 7.367 | 8.310 | 8.262 | 8.114 | 8.160 |
Treasury | ||||||
OZB woningen | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Overige baten en lasten | -103 | 685 | 485 | 445 | 472 | 515 |
Vennootschapsbelasting | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | |
Baten | -36.930 | -37.265 | -40.883 | -39.523 | -39.184 | -39.382 |
Ondersteuning organisatie | -628 | -470 | -586 | -581 | -581 | -581 |
Treasury | -26 | -37 | -26 | -26 | -26 | -26 |
OZB woningen | -3.543 | -3.582 | -3.646 | -3.711 | -3.778 | -3.847 |
OZB niet-woningen | -1.855 | -2.064 | -2.087 | -2.124 | -2.160 | -2.197 |
Belastingen Overig | -27 | -27 | -27 | -27 | -27 | -27 |
Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | -30.947 | -30.929 | -34.365 | -32.913 | -32.611 | -32.653 |
Overige baten en lasten | 96 | -155 | -146 | -141 | -1 | -51 |
Saldo van baten en lasten | -28.714 | -29.089 | -31.964 | -30.693 | -30.474 | -30.584 |
Stortingen in reserves | 5.388 | 146 | 1.383 | 140 | ||
Onttrekkingen aan reserves | -5.360 | -917 | -608 | -267 | -217 | -217 |
Resultaat | -28.686 | -29.860 | -31.188 | -30.820 | -30.691 | -30.800 |
Onderstaande tabel geeft de ontwikkeling van de begrotingssaldi weer.
Begroting | Meerjarenbegroting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Primitieve begroting 2021-2024 | 29.404 | 29.479 | 29.542 | 29.675 | ||
Aanvullend structureel budget onderhoud sportparken | 78 | 78 | 78 | 78 | ||
Krediet gemeentelijke bijdrage aanpak N279 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Bijdrage LED-verlichting sportparken | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Herplaatsen Carillon Lieshout | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
1e Tussenrapportage 2021 | -57 | -43 | -43 | -44 | ||
Ophogen krediet Oranjeplein | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Kadernota 2022 | 505 | 305 | 267 | 303 | ||
Waterbeheersplan 2021 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Startpositie Meerjarenbegroting 2022-2025 | 29.938 | 29.828 | 29.852 | 30.020 | ||
Nieuw beleid | -93 | -73 | -73 | -73 | ||
Bestaand beleid | -259 | -259 | -299 | -299 | ||
Gemeentefonds | 2.260 | 1.124 | 1.055 | 1.048 | ||
Dekkingsplan | -1.033 | -220 | -311 | -356 | ||
Loon- & prijsontwikkeling | 171 | 172 | 172 | 172 | ||
Kapitaallasten | 45 | 46 | 46 | 9 | ||
Overige mutaties | 157 | 202 | 249 | 279 | ||
Saldo Meerjarenbegroting 2022-2025 | 31.188 | 30.820 | 30.691 | 30.800 |
Toelichting financiële mutaties
Onderstaande tabel laat de mutaties uit de Programmabegroting 2022 zien.
Begroting | Meerjarenbegroting | |||
---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Nieuw beleid | -93 | -73 | -73 | -73 |
Extra storting in voorziening onderhoud gebouwen voor verduurzaming gemeentelijke gebouwen | -50 | -50 | -50 | -50 |
Lasten | -50 | -50 | -50 | -50 |
Met de vaststelling van het meerjarenonderhoudsplan gebouwen is voorzien in reguliere vervangingen en onderhoud in duurzame varianten. Daar zijn de huidige stortingen in de voorziening in de meerjarenbegroting ook op afgestemd. Echter voor nieuwe investeringen in verduurzaming in onze gemeentelijke objecten zijn meer middelen noodzakelijk. Voorgesteld wordt om hiervoor € 50.000 te reserveren als storting in de voorziening onderhoud gebouwen. Mogelijk dat op termijn ook inverdieneffecten mogelijk zijn en hiermee is rekening gehouden in de hoogte van het voorgestelde bedrag. | ||||
Invoering budget Thuiswerkplek en Vitaliteitsbudget | -23 | -23 | -23 | -23 |
Lasten | -311 | -23 | -23 | -23 |
Baten | 288 | 0 | 0 | 0 |
Het budget 'flexibele beloning' voor het personeel wordt gewijzigd conform voorstel Ondernemingsraad (OR). Hiermee wordt het Vitaliteitsbudget ingevoerd (totaal geraamd € 27.500) welke gedekt wordt door verlaging van het bestaande budget flexibel belonen. | ||||
Realisatie verdiepingsvloer gemeentewerf | -20 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -20 | 0 | 0 | 0 |
In verband met de groeiende vraag naar opslag en het plotseling wegvallen van een extra opslagmogelijkheid in de voormalige loods van de firma Penninx in Beek en Donk (deze zou 3 jaar ter beschikking zijn van de buitendienst/Facilitaire zaken) en het voormalige RWS-werfje aan de kanaaldijk in Aarle-Rixtel op afzienbare termijn komen we in de problemen met onze ruimte. Door de plotselinge sloop van de voormalige panden van Penninx is hierop ook niet kunnen anticiperen bij de Kadernota 2022. Vandaar dat nu een eenmalig beroep wordt gedaan op de begroting 2022. | ||||
Bestaand beleid | -259 | -259 | -299 | -299 |
Aanpassing terugstorting Algemene Reserve uit voorziening gebouwen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -45 | -40 | 0 | 0 |
Baten | 45 | 40 | 0 | 0 |
In de raad van 30 januari 2020 is besloten dat we vanwege het meerjarig (nadelige) saldo van de voorziening onderhoud gebouwen in totaal een bedrag van € 335.000 onttrekken uit de algemene reserve omdat een voorziening geen negatieve stand mag hebben. Om deze zogenaamde tijdelijke voorfinanciering ongedaan te maken, is in hetzelfde raadsbesluit bepaald dat in drie jaren het totale bedrag weer teruggestort zou worden in de algemene reserve (vanuit genoemde voorziening). En wel in 2021 € 135.000, 2022 € 100.000 en 2023 € 100.000. Voorgesteld wordt om genoemde fasering aan te passen als gevolg van de geactualiseerde stand van de voorziening onderhoud gebouwen, voortvloeiende uit de jaarrekening 2020, en in 2021 € 50.000, 2022 € 145.000 en in 2023 € 140.000 terug te storten in de algemene reserve. Alleen de mutatie over 2022 en 2023 worden in deze begroting verwerkt. De aangepaste storting voor 2021 wordt verwerkt in de tussenrapportage 2021. In totaal blijft de terugstorting van € 335.000 hetzelfde en in lijn met het raadsbesluit. Het betreft enkel een andere verdeling over de drie jaren. | ||||
Actualisatie contributie 2022 VNG | -1 | -1 | -1 | -1 |
Lasten | -1 | -1 | -1 | -1 |
Tijdens de algemene ledenvergadering van de VNG dd 19 mei 2021 zijn de contributiebedragen 2022 vastgesteld. Rekening houdende met het reeds beschikbare budget betekent dit een marginale bijstelling. | ||||
Actualisatie verzekeringspremies 2022 e.v. | -3 | -3 | -3 | -3 |
Lasten | -3 | -3 | -3 | -3 |
De actuele premies van de huidige verzekeringsportefeuille zijn tegen het licht gehouden. Dit leidt tot diverse noodzakelijke bijstellingen, zowel positief als negatief; per saldo een budgettair nadeel ter grootte van € 14.368. | ||||
Bijstellen bijdragen GR MRE | -4 | -4 | -4 | -4 |
Lasten | -4 | -4 | -4 | -4 |
Bijstellingen conform de vastgestelde meerjarenbegroting 2022 GR Metropool Regio Eindhoven (besluit AB 30 juni 2021). | ||||
Bijstelling bijdrage GR BSOB | 0 | 0 | -40 | -40 |
Lasten | 0 | 0 | -40 | -40 |
Bijstelling conform de vastgestelde begroting 2022 GR BSOB (besluit AB 24 juni 2021). In de kadernota 2022 is toegelicht dat de meerjarenraming vanaf 2023 wordt geactualiseerd na uitwerking van de business case. Nu de business case nog onderhanden is, wordt vooralsnog aangesloten bij meerjarenraming uit de begroting 2022 van BSOB. In de begroting 2021 van Laarbeek is een tijdelijke verhoging van de deelnemersbijdrage van € 50.000 opgevoerd tot en met 2023, onder andere vanwege de kosten door No Cure No Pay bureaus. Op basis van de huidige informatie is de verwachting dat de kosten rond dat niveau stabiliseren en daarom is het plausibel om de deelnemersbijdrage structureel bij te stellen met € 40.000 vanaf 2024. Het meerjarige beeld zal nogmaals worden geactualiseerd nadat de effecten van de business case volledig zijn uitgewerkt. | ||||
Formatie uitbreiding financieel beleid met 0,4 fte | -34 | -34 | -34 | -34 |
Lasten | -34 | -34 | -34 | -34 |
Voorgesteld wordt de formatie van de financieel beleidsadviseurs te verhogen met 0,4 fte. In de Kadernota 2022 was al besloten tot uitbreiding met 0,6 fte, zodat tezamen 1 fte kan worden ingevuld in 2022 voor een nieuwe financieel adviseur. In eerste instantie werd gedacht dat 0,6 fte toereikend zou zijn voor extra ondersteuning, omdat een aantal (financiële) taken mogelijk ook anders konden worden belegd. Echter de complexiteit en omvang van de ondersteuning vanuit het eigen team Financiën is dusdanig dat het noodzakelijk maakt om in totaal met 1 fte uit te breiden (en dus nu een aanvullende uitbreiding van 0,4 fte voor te stellen). Het (financieel en bestuurlijk) aandeel van Laarbeek in de gemeenschappelijke regelingen, ontwikkelingen rondom het gemeentefonds, nieuwe wet- en regelgeving en financiële ondersteuning van beleidsmedewerkers spelen hierin een grote rol. | ||||
Personele inzet op complexe (multi-disciplinaire) vraagstukken | -85 | -85 | -85 | -85 |
Lasten | -85 | -85 | -85 | -85 |
De maatschappelijke opgaven en wettelijke taken van de gemeentelijke organisatie worden steeds complexer. Hiervoor is regelmatig inhuur nodig bij grotere (multidisciplinaire) projecten. Ook moeten we als gemeente steeds vaker proactief en creatief anticiperen bij krapte op de arbeidsmarkt en groeiende opgaven. Dit zal soms betekenen dat we de gevraagde middelen inzetten voor inhuur, soms voor tijdelijke formatie of voor andere oplossingen, die de wendbaarheid van onze kleine organisatie in stand houden en/of vergroten. | ||||
Uitbreiding formatie 0,25 fte gegevensbeheerder GBI | -23 | -23 | -23 | -23 |
Lasten | -23 | -23 | -23 | -23 |
GBI is een applicatie waar de beheerders hun gegevens moeten invoeren/inventariseren en op basis waarvan zij het beheer kunnen vormgeven (onder andere opstellen van bestekken). Dit is een taak die zij naast de reguliere werkzaamheden moeten doen en daardoor soms noodgedwongen achter blijft. Eerder is gevraagd (begroting 2020) om 0,5 fte om het applicatiebeheer vorm te geven en uiteindelijk 0,25 fte toegekend. De praktijk leert dat 0,25 fte in de praktijk vooral ingezet wordt om op ad hoc basis ondersteuningsvragen weg te zetten bij een adviesbureau. Uitbreiding naar 0,5 fte biedt meer mogelijkheden om het applicatiebeheer GBI in de Laarbeekse organisatie te verankeren. | ||||
Uitbreiding formatie 0,5 fte intergemeentelijk team P&O | -20 | -20 | -20 | -20 |
Lasten | -20 | -20 | -20 | -20 |
Met een krapper wordende arbeidsmarkt en een groeiende organisatie qua omvang en complexiteit van de vraagstukken is de druk op het intergemeentelijk team Personeel en Organisatie de afgelopen periode gegroeid. Om naar de toekomst toe de taken goed te kunnen uitvoeren en als werkgever de medewerkers goed te kunnen faciliteren en het management te faciliteren, is uitbreiding nodig. Voorgesteld wordt om de formatie van P&O met 0,5 fte uit te breiden, waarvan een deel (60%) door Gemert-Bakel bekostigd wordt en het restant (40%) ad € 21.000 door Laarbeek. | ||||
Uitbreiding formatie 1 fte juridisch adviseur | -87 | -87 | -87 | -87 |
Lasten | -87 | -87 | -87 | -87 |
In Laarbeek is bij veel van de beleidsfuncties vanuit het verleden gekozen voor een meer ‘allround’ aanpak. Met name bij de functies op het vlak van de ruimtelijke ordening is voor de ‘inclusieve’ functieprofielen gekozen. Juridisch specialistische werkzaamheden, zoals het schrijven van verweer en beroepschriften en het vertegenwoordigen van de gemeente bij de Rechtbank/Raad van State maken daar onderdeel uit van het takenpakket. De praktijk wijst uit dat in de huidige complexiteit van zaken het steeds lastiger wordt om binnen 1 functie alle aspecten op een adequaat niveau te beheersen. Hier wordt ook tegen aan gelopen bij de invulling van nieuwe vacatures. Dit leidt er toe dat er steeds vaker een beroep moet worden gedaan op het Intergemeentelijk team Juridische Zaken en de huisadvocaat. Uitvraag waarin feitelijk niet is voorzien. Daarnaast geldt, dat de landelijke ‘kwaliteitscriteria’ VTH (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving) insteken op een splitsing van taken in verband met het benodigde kennisniveau, onafhankelijkheid, objectiviteit en het maken van voldoende ‘vlieguren’. | ||||
Vervanging openbare verlichting cfm beleidsplan | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Conform de vastgestelde nota 'Licht in de openbare ruimte' wordt een investering voor 2022 geraamd van € 280.000. | ||||
Vervangingsinvestering diverse vervoermiddelen tbv BOA/personeel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De geraamde investering voor de aanschaf van diverse vervoermiddelen tbv BOA/personeel bedraagt € 125.000. | ||||
Vervangingsinvestering hardware 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In 2022 is conform I&A plan 2021-2023 een investering voor hardware geraamd van totaal € 117.500, waarvan € 79.615 reeds beschikbaar is in de restantkredieten van voorgaande jaren. In totaal betekent dit een investeringsaanvraag hardware 2022 van € 38.000 (afgerond). | ||||
Vervangingsinvestering inrichting binnenterrein gemeentehuis | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De noodzakelijke vervangingsinvestering bedraagt € 25.000. Dekking vindt binnen hetzelfde programma plaats ten laste van het beschikbare budget vervangingsinvesteringen. | ||||
Vervangingsinvestering kantoormeubilair 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De noodzakelijke vervangingsinvestering bedraagt € 60.000. Dekking vindt binnen hetzelfde programma plaats ten laste van het beschikbare budget vervangingsinvesteringen. | ||||
Vervangingsinvestering software 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In 2022 is conform I&A plan 2021-2023 een investering voor software geraamd van totaal € 227.492, waarvan € 42.881 al beschikbaar is binnen de restantkredieten van voorgaande jaren. Daarnaast komt er € 10.000 beschikbaar via overige beschikbare budgetten/rijksgelden. In totaal betekent dit een investeringsaanvraag software 2022 van € 175.000 (afgerond). | ||||
Vervangingsinvestering/herinrichting raadszaal/ontvangsthal gemeentehuis | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De noodzakelijke vervangingsinvestering bedraagt € 85.000. Dekking vindt binnen hetzelfde programma plaats ten laste van het beschikbare budget vervangingsinvesteringen. | ||||
Gemeentefonds | 2.260 | 1.124 | 1.055 | 1.048 |
Effect herijking gemeentefonds per 2023 | 0 | -343 | -343 | -343 |
Baten | 0 | -343 | -343 | -343 |
De voorlopige financiële effecten van de herverdeling gemeentefonds zijn inmiddels bekend. Voor Laarbeek betekent dit per saldo een budgettair nadeel van ongeveer € 15 per inwoner vanaf 2023. Deze berekening is nog wel voorlopig en gebaseerd op de cijfers 2019. Richting 2023 zullen deze cijfers, en dus het uiteindelijke financiële effect, nog verder geactualiseerd worden. Voor nu wordt voorgesteld om alvast te anticiperen op het budgettair effect door deze bijstelling nu in de Begroting 2022 op te nemen voor een bedrag van structureel € 343.000 nadelig. | ||||
Inzet compensatiemiddelen Jeugdzorg | 0 | 776 | 709 | 629 |
Baten | 0 | 776 | 709 | 629 |
De compensatiemiddelen Jeugdzorg voor het jaar 2022 worden verrekend bij de verwerking van de septembercirculaire 2021 gemeentefonds. Voor Laarbeek is dit een eenmalig geraamd voordeel van ruim € 1,3 miljoen. | ||||
Stelpost voor bijstelling effect herverdeling gemeentefonds of andere schommelingen gemeentefonds | -200 | -200 | -200 | -200 |
Baten | -200 | -200 | -200 | -200 |
De berekeningen van het effect van de herverdeling van het gemeentefonds hebben de afgelopen periode nogal geschommeld als gevolg van bijstellingen door het Rijk van de parameters van deze herverdeling. Ook de effecten van de circulaires van het Rijk laten over de jaren heen een wisselend (zowel positief als negatief) en grillig financieel beeld zien. Beide elementen hebben een groot effect op de omvang van onze algemene uitkering als belangrijkste inkomstenbron van onze gemeente, en daarmee op ons financieel meerjarenperspectief. | ||||
Verwerking septembercirculaire 2021 Gemeentefonds | 2.460 | 891 | 889 | 962 |
Lasten | -40 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 2.500 | 891 | 889 | 962 |
De verwerking van de septembercirculaire 2021 gemeentefonds laat over de jaren 2022 t/m 2025, ná diverse opgenomen bijstellingen, over alle jaren een budgettair voordeel zien. | ||||
Dekkingsplan | -1.033 | -220 | -311 | -356 |
Bijstelling ozb-opbrengst 2025 | 0 | 0 | 0 | -91 |
Baten | 0 | 0 | 0 | -91 |
De Kadernota 2022 is geamendeerd vastgesteld. Daarbij is besloten om de ozb-opbrengst 2025 te verhogen met alleen een inflatiecorrectie in plaats van de opgenomen 3% stijging. | ||||
Invoering verblijfsbelasting verschuiven naar 2024 en koppelen aan implementatie beleid arbeidsmigranten (raming inkomsten vanaf 2025 ipv vanaf 2023) | 0 | -50 | -50 | 0 |
Baten | 0 | -50 | -50 | 0 |
Met het nieuwe arbeidsmigrantenbeleid proberen we arbeidsmigranten beter in beeld te krijgen en meer slaapplaatsen te creëren. Daarmee komt beter in zicht waar shortstay arbeidsmigranten verblijven die korter dan 3 maanden in Nederland zijn en zijn er meer mogelijkheden voor huisvesting. Op dat moment is een koppeling met de verblijfsbelasting dan ook zinnig. Op dit moment hebben we slechts enkele plekken in beeld. Het nieuwe beleid wordt in 2022 vastgesteld, waarna slaapplekken uitgebreid kunnen worden en bestaande slaapplekken beter in beeld worden gebracht. Hier al opbrengsten te ramen in 2023 en 2024 is relatief vroeg. | ||||
Storting in algemene reserve | -950 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -950 | 0 | 0 | 0 |
Nu er een substantieel bedrag ontvangen wordt in 2022 vanuit de algemene uitkering, wordt voorgesteld om hiervan het grootste deel, namelijk € 950.000 te storten in de algemene reserve. Enerzijds om de reservepositie onverminderd stevig en solide te houden in het licht van het feit dat we het belangrijk vinden om financieel gezond de toekomst in te gaan. Anderzijds ook om middelen beschikbaar te hebben voor eenmalige extra impulsen voor nieuwe investeringen in de toekomst. | ||||
Voor 2022, 2023 en 2024 geen stijging ozb-opbrengst (alleen inflatiecorrectie) | -83 | -170 | -261 | -265 |
Baten | -83 | -170 | -261 | -265 |
Voorgesteld wordt om in lijn met het eerder door de raad aangenomen amendement over 2025 de opbrengst van de onroerende zaakbelastingen niet te laten stijgen in de jaren, 2022, 2023 en 2024. Enkel de inflatiecorrectie wordt in alle jaren vanaf 2022 toegepast, en niet langer het stijgingspercentage van 3%, zoals dat in de meerjarenbegroting was opgenomen. |