Wat willen we bereiken?
5.01 | Toewerken naar een sociaal domein zonder schotten met minder regels, met als doelstelling goede zorg betaalbaar te houden; hierbij de inbreng van zorggebruikers periodiek monitoren en ons op basis daarvan te richten op preventie |
---|---|
5.02 | We zetten ons in voor een eenzaamheidsaanpak (voor jong en oud) |
5.03 | We blijven inzetten op een bredere kijk op gezondheid |
5.04 | Bij de inrichting van openbare voorzieningen en openbare ruimte wordt rekening gehouden met mensen met een mentale of fysieke beperking |
5.05 | We willen overbelasting van mantelzorgers voorkomen |
5.06 | We willen de participatie van jeugd bevorderen |
5.07 | We zorgen ervoor dat accommodaties op orde blijven |
5.08 | Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen |
Wat gaan we daar voor doen?
5.01 | Toewerken naar een sociaal domein zonder schotten met minder regels, met als doelstelling goede zorg betaalbaar te houden; hierbij de inbreng van zorggebruikers periodiek monitoren en ons op basis daarvan te richten op preventie | |||
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering STL: verbeterslag kwaliteit | Planning | |||
We stellen een set Kritische Prestatie Indicatoren op welke aansluiten bij de opgave 'bevlogen samenwerking rondom de inwoner'. | 07 | - | 2022 | |
Herinrichting toegang sociaal domein | Planning | |||
Samen met de LEVgroep gaan we de toegang tot het sociaal domein opnieuw inrichten, zodat er voor onze inwoners één plek is waar ze met hun vragen rondom sociaal domein terecht kunnen. Dit wordt een gezamenlijke toegang van het sociaal team Laarbeek en de LEVgroep. | 06 | - | 2022 | |
Hervormingsagenda jeugd | Planning | |||
In 2021 heeft het Rijk voor de komende jaren extra middelen aan de gemeente beschikbaar gesteld ter compensatie van de tekorten in de jeugdzorg. Voor Laarbeek gaat het in 2022 om een bedrag van € 1,3 miljoen. Daarbij hebben het rijk en de VNG afgesproken begin 2022 te komen tot een hervormingsagenda jeugd. Deze moet leiden tot verbetering van de toegang tot en kwaliteit van jeugdhulp, betere beheersing van de kosten en borging van de beschikbaarheid van jeugdhulp, versterking van het inzicht in het functioneren van het systeem. De landelijke hervormingsagenda zal een uitwerking moeten krijgen in een lokaal plan. Daarvoor zoeken we zoveel mogelijk de verbinding met andere initiatieven zoals het onderzoek naar de invulling van het sociaal team, Koersagenda 2021-2024 GR Peelgemeenten, nationaal programma onderwijs en het op te stellen geactualiseerde beleidsplan sociaal domein. | 12 | - | 2022 | |
Invulling sociaal team Laarbeek | Planning | |||
In 2021 lopen er verschillende onderzoeken naar o.a. de collectieve voorzieningen, formatie sociaal team en de maatschappelijke kosten-baten analyse vanuit de Koersagenda GR Peelgemeenten. | 10 | - | 2022 | |
Meer inzicht in aantallen en aard van interventies | Planning | |||
Ontwikkelen van een monitor Sociaal Domein om meer zicht op data te krijgen, waarbij diverse data uit verschillende bronnen aan elkaar gekoppeld worden. Dat moet in de toekomst mogelijkheden geven tot meer datagedreven werken: het nemen van besluiten en het vaststellen van beleid ondersteund door data in combinatie met praktijkervaring, waardoor feiten en betrouwbare voorspellingen een solide basis vormen. | 12 | - | 2024 | |
Signalen onrechtmatige zorg | Planning | |||
De pijler 'de zakelijke samenwerking rondom de inwoner' van de Koersagenda van de GR Peelgemeenten geeft nadere uitwerking aan het thema rechtmatige zorg. | 10 | - | 2022 | |
Versterken en goed toegankelijk maken van het lokaal aanbod: Kansrijke start | Planning | |||
Met ondersteuning van het landelijke programma ‘Kansrijke start’ gaan we een lokale coalitie Kansrijke Start vormen om de samenwerkingsafspraken te versterken tussen betrokken organisaties uit het medisch en sociaal domein die een rol hebben in het bieden van extra ondersteuning voor kwetsbare gezinnen rondom bewust zwanger worden, een gezonde zwangerschap en veilig ouderschap. | 07 | - | 2022 | |
5.03 | We blijven inzetten op een bredere kijk op gezondheid | |||
Integratie Sportakkoord en Preventieakkoord naar “akkoord” Vitaal Laarbeek | Planning | |||
In 2020 is het Lokaal Sportakkoord opgesteld, in 2021 kwam hier het Lokaal Preventieakkoord bij. Beide akkoorden gaan uit van het stimuleren van gezondheid en welzijn. Hiertoe is in 2021 al besloten tot het creëren van 1 stuurgroep voor beide akkoorden. In 2022 wordt deze ontwikkeling verder uitgebreid en worden beide akkoorden samengebracht onder 1 noemer die herkenbaar is voor inwoners (Vitaal Laarbeek). De uitvoering en doelen van beide akkoorden zal volgens planning worden opgepakt. | 06 | - | 2022 | |
Inzicht in medicijngebruik in het water en de relatie met gezondheid | Planning | |||
Zorgkosten lopen op door te veel voorgeschreven medicijnen. Rioolzuivering wordt lastiger door de hoeveelheid doorgespoelde medicijnresten. In 2021 zijn we gestart met het onderzoeken van mogelijkheden er zijn om medicijnresten in water terug te dringen. Samen met de huisartsen en de zorgverzekeraar is gekeken naar de mogelijkheden om een pilot te starten 'bewegen op recept', waarbij gezondheidswinst behaald wordt door bewegen en bijvoorbeeld diabetes kan worden voorkomen. Deze interventie wordt verder onderzocht in 2022. Ook wordt onderzocht welke relatie gezondheid bevorderende interventies ('bewegen op recept') hebben op de medicijnresten in water (a.d.h.v. wijkwatermetingen door het waterschap Aa en Maas). | 06 | - | 2022 | |
Positieve gezondheid | Planning | |||
Wij organiseren een bijeenkomst met o.a. de adviesraden over “positieve gezondheid”. Kernthema daarbij wordt “het recht op ongelijkheid”. | 03 | - | 2022 | |
Uitvoeren Plan van Aanpak ‘normaliseren’ | Planning | |||
In 2021 is een plan van aanpak normaliseren opgesteld. Dit plan van aanpak gaat uit van verschillende sporen: informatie op orde, communicatie, samenwerken met andere partners in het sociaal domein. Het plan heeft tot doel om bewustwording te genereren over het thema ‘normaliseren’ en van daaruit een cultuurverandering teweeg te brengen. De uitvoering van dit plan en de verschillende sporen vergt een lange adem, waardoor de uitvoering doorloopt in de komende 2 jaar. | 12 | - | 2023 | |
5.04 | Bij de inrichting van openbare voorzieningen en openbare ruimte wordt rekening gehouden met mensen met een mentale of fysieke beperking | |||
Inclusieve samenleving | Planning | |||
Een interactief doorontwikkeld inclusiebeleid dat is uitgewerkt in een Lokale Inclusie Agenda en een actieplan. Gemeentelijk beleid waarin direct wordt uitgegaan van ‘de toegang en bruikbaarheid voor iedereen’ in plaats van ‘toegang en bruikbaarheid voor de gemiddelde gebruiker’. Toegankelijke voorzieningen in de gemeente voor inwoners met een beperking. De voorbereiding is gestart in 2021. Er is onderzocht wat er nodig is om te voldoen aan de plicht tot het hebben van een Lokale Inclusie Agenda. Naast deze Lokale Inclusie Agenda stimuleren we wel al activiteiten die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving. In het subsidieprogramma 2021-2023 heeft het onderwerp inclusie nadrukkelijk een plek gekregen. | 12 | - | 2022 | |
5.08 | Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen | |||
Actualisatie Beleidsplan Sociaal Domein | Planning | |||
In 2022 gaan we aan de slag met het opstellen van de actualisatie van het Beleidsplan Sociaal Domein, omdat het huidige beleidsplan afloopt na 2022. Dit Beleidsplan geeft richting aan de koers van het Sociaal Domein voor de komende periode. | 12 | - | 2022 | |
Nationaal Programma Onderwijs | Planning | |||
In 2021 zijn we gestart met het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). In het verlengde hiervan wordt de samenwerking tussen onderwijs, VVE en het sociaal team doorontwikkeld. Het betreft maatregelen en ontwikkelingen die gericht zijn op; de voorschoolse periode, zorg en welzijn, het bevorderen van samenwerking tussen betrokken organisaties en thuiszitters. In 2022 voeren we het plan uit en evalueren we het vervolgens. | 10 | - | 2022 |