Geleerde lessen uit corona
De wereldwijze pandemie heeft een impact gehad op onze bedrijfsvoering. Nu we langzaam leren omgaan met corona, benutten we met elkaar ook steeds meer de lessen die we hier als organisatie uit kunnen halen.
Wij kunnen stellen dat onze bedrijfsvoering, weliswaar in aangepaste (digitale) vorm, de afgelopen periode is doorgegaan en dat de dienstverlening, producten, ondersteuning en advisering op een onverminderd hoog niveau is doorgezet. Daar zijn wij trots op en toont aan dat er een hoge mate van veerkracht is bij onze medewerkers, onze bestuurders en onze bedrijfsvoering. Als organisatie hebben we het goed gedaan!
De voordelen die we de afgelopen periode hebben ervaren van digitaal vergaderen en thuiswerken, nemen we mee naar begrotingsjaar 2022. Een nieuw beleidskader inzake plaats- en tijdsonafhankelijk werken is inmiddels vastgesteld en nieuwe, hybride werkvormen, interacties en overlegsituaties houden we vast. We zijn een mensen organisatie waarbij we meerwaarde ervaren in persoonlijke samenwerking, derhalve ligt (als alle coronamaatregelen zijn opgeheven) het primaat bij fysieke samenwerking. We zijn en blijven op een goede manier in gesprek met elkaar om de komende periode maximaal de voordelen die door corona naar voren zijn gekomen te behouden. Gelukkig kunnen we de mindere kanten ook steeds meer achter ons laten en onze mensen ook meer op kantoor weer laten werken in een prettige, veilige en flexibele werkomgeving.
Waar gaan we naar toe als organisatie qua ontwikkeling?
De afgelopen periode is ons organisatie-ontwikkelingsprogramma 'Werken met een lach' verrijkt met inzichten uit een belevingsonderzoek onder medewerkers en vergezichten van externe ontwikkelingen, die op ons als gemeente af komen. Dit om als organisatie een werkomgeving te hebben en houden waar mensen graag werken en daarnaast om als wendbare gemeentelijke organisatie ook in staat te zijn om mee te bewegen met alle veranderingen om ons heen en nieuwe opgaven die op de gemeente afkomen. De veranderingen in wetgeving, in geldstromen vanuit het Rijk, op de arbeidsmarkt, in de gemeenschap en als gevolg van het digitale tijdperk gaan steeds sneller.
Dit alles heeft geleid tot een concreet uitvoeringsprogramma van acties, voor de korte en middellange termijn, waar samen met medewerkers invulling aan gegeven wordt. Op deze manier kunnen we én de bestuurders faciliteren om alle doelen te realiseren voor de Laarbeekse gemeenschap én werken met een lach. Onze medewerkers zijn namelijk het belangrijkste kapitaal. Met een steeds krapper wordende arbeidsmarkt, wordt het een grote uitdaging in 2022 en volgende jaren, voor ons als gemeente, net zoals voor veel andere gemeenten en branches, om goed personeel aan te trekken en te behouden.