Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij Metropool Regio Eindhoven
Naam
Metropool Regio Eindhoven
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-, Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropool Regio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 2.570.671
Eigen Vermogen
31-12-2021Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 13.394.115
Vreemd Vermogen
31-12-2021Resultaat 2020
Ingeschat resultaat 2021: € 0
Bijdrage Laarbeek
Inwonerbijdrage:
Begroting 2021 schijf 2022:
Regionale opgaven: € 89.294
Bijdrage brainport: € 56.695
Bijdrage regionaal stim.fonds: € 79.958
Bijdrage RHCe: € 103.665
TOTAAL: € 329.612Nieuwe begroting 2022:
Regionale opgaven: € 89.155
Bijdrage brainport: € 58.193
Bijdrage regionaal stim.fonds: € 81.031
Bijdrage RHCe: € 108.065
TOTAAL: € 336.444Verschil: -€ 6.832 (indexering)
Risico's
Aan het risicomanagement wordt door het MRE vorm gegeven bij zowel programmabegroting als bestuur rapportages. Risico’s die in de programmabegroting 2022 benoemd worden en die mogelijk in de toekomst ten laste van de algemene reserve zullen komen zijn:
- Gevolgen Covid-19
- Fiscale positie Gulbergen
Ontwikkeling
- Masterclass sessies ter voorbereiding op nieuwe Samenwerkingsakkoord 2023 e.v.
- Doorontwikkeling MRE Samenwerkingsakkoord; Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied
- uitkomsten Onderzoeksrapport Brede Welvaart
- technische wijziging GR MRE
- RHCe: Bestuurlijke positionering onder verantwoordelijkheid DB start Q1 2022
- Verbonden partij Senzer
Naam
Senzer
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond en Someren
Openbaar belang
Het vertrekpunt is dat iedereen mee doet naar vermogen. Dat meedoen is niet vrijblijvend, centraal staat dat dit moet gebeuren vanuit eigen kracht en verantwoordelijkheid van mensen. In de uitvoering is gekozen voor een integrale (sociaal domein brede) aanpak. Niet iedereen heeft voldoende eigen kracht en vermogens om mee te doen. Voor die mensen wordt binnen de mogelijkheden gezocht naar zoveel als mogelijk participeren in de maatschappij.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft twee zetels in het Algemeen Bestuur en één zetel in het Dagelijks Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 2.867.000
Eigen Vermogen
31-12-2021€ 11.796.000
Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 11.243.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021€ 15.340.000
Resultaat 2020
Resultaat per 30-06-2021 € 3.336.000. Ingeschat resultaat per 31-12-2021: € 4.256.000.
Bijdrage Laarbeek
Bijdrage Wsw-oud budget € 2.255.999
Bijdrage BUIG budget € 3.814.175
Terugbetaling intertemporale middelen -/-€ 28.398
Bijdrage Participatie budget € 123.645
Bijdrage Algemene middelen € 666.430
Structurele bijdrage € 444.966
Totale bijdrage 2022 € 7.276.817Risico's
In de paragraaf risicobeheersing en weerstandsvermogen zijn volgende risico’s opgenomen:
- Rijksfinanciering en economische- en arbeidsmarktontwikkelingen in relatie tot aantal uitkeringen en corresponderende lasten
- Lagere toegevoegde waarde: wegvallen opdrachten en/of druk op tariefstelling
- Verhuurbaarheid eigen locaties
- Risico van efficiencymaatregelen
- Loon- en prijsontwikkeling die afwijkt van gehanteerde CPB-ramingen
- Opname van de opgebouwde verlofrechten in één jaar
Ontwikkeling
Ontwikkelingen die van invloed zijn op de organisatie zijn:
- Ontwikkelingen economie en werkgelegenheid
- Ontwikkelingen arbeidsmarkt
- Bijdragen aan een inclusieve samenleving
- Ontwikkelingen wet- en regelgeving (Nieuwe Wet Inburgering, Wetsvoorstel Breed Offensief, Minder verplichtingen, meer bevoegdheden, het Werkgeversservicepoint Helmond-de Peel, Cao Aan de Slag
- Ontwikkelingen Senzer (Ontwikkelingen bestand, inzet inclusieve technologie, Samen werken aan een Sterker Senzer)
- Verbonden partij GGD Brabant Zuidoost
Naam
GGD Brabant Zuidoost
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het algemeen bestuur en één zetel in het dagelijks bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 3.143.000
Eigen Vermogen
31-12-2021€ 3.540.000
Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 12.418.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021€ 12.021.000
Resultaat 2020
Ingeschat resultaat 2021: € 0
Bijdrage Laarbeek
€ 741.637
Risico's
GGD heeft actief risicomanagement ontwikkeld, waarbij elk trimester aandacht wordt geschonken aan de ontwikkeling in de risico’s. De belangrijkste risico’s die genoemd worden in de programmabegroting 2022 zijn:
- Toenemende arbeidsmarktkrapte bij specifieke functies
- Wijzigingen in wet- en regelgeving kunnen leiden tot kostenstijgingen.
- Beveiligingsproblemen door bijvoorbeeld cybercrime.
- Stijging salariskosten boven index vanwege aanzienlijke verhoging APB Premie per 2021.
- Afname van taken, verlies van de vergunning voor ambulancevervoer en daaraan verbonden vergoeding.
- De coronapandemie heeft duidelijk gemaakt van voor impact dit heeft op de reguliere taken van de GGD. Veelal zal het Rijk de kosten daarvan echter vergoeden, zoals ze nu ook voor de Coronakosten heeft toegezegd; de daarvoor toegekende vergoedingsregeling vanuit VWS geeft op dit moment vertrouwen dat alle extra kosten vergoed worden. Er bestaat echter wel het risico op meer werk en kosten op de langere termijn als gevolg van een verslechterde algemene gezondheidssituatie van de burgers in onze regio.
Ontwikkeling
•Uitvoering van de bestuursopdracht om de organisatie structureel financieel gezond en wendbaar te maken.
•Bestrijden van de gezondheidskundige effecten van de coronacrisis
•Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg als collectieve basisvoorziening in de jeugdzorgketen en in het sociale domein.
•Implementatie van het Lean gedachtegoed (continu verbeteren) binnen de GGD - Verbonden partij Blink
Naam
Blink
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. en Someren en Sita Gemeentelijke Dienstverlening B.V.
Openbaar belang
Het in regionaal verband op professionele wijze zorg dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijke afvalstoffen, de gladheidsbestrijding en de reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 0
Eigen Vermogen
31-12-2021€ 0
Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 4.431.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021€ 4.431.000
Resultaat 2020
€ 0 (jaarrekening 2020 én begroting 2022)
Bijdrage Laarbeek
€ 1.726.000
Risico's
De inrichting van Blink maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
- Benodigde organisatieontwikkeling (i.v.m. de groei van Blink in de afgelopen jaren)
Hieronder vallen o.a. de benodigde inhaalslag van de ondersteunende processen, de afhankelijkheid van sleutelfunctionarissen, de noodzaak om AO/IC en IT te actualiseren.
- De volatiliteit van de verwerkingstarieven en de onrust in afvalverwerking.
- Aanlevering van tonnages in de huis-aan-huisinzameling en milieustraten.
- Inzetbaarheid van personeel (krapte op de arbeidsmarkt).
- Onvoorspelbaarheid in het ziekte-verzuim en social returners.
- Risico van noodzaak tot desinvesteringen vanwege innovatie in inzamelmethoden.
- Onvoorspelbaarheid uitbreiding of afname van dienstverlening binnen huidige Blink-gemeenten
Ontwikkeling
Diverse ontwikkelingen zijn de komende jaren merkbaar van invloed:
- Toenemende omvang dienstverlening Blink (o.a. digitale communicatie, klachtenafhandeling, promotiemateriaal, voorbereiden aanbesteding afvalverwerking).
- Verdere professionalisering van de bedrijfsvoering.
- Toename kosten voor lonen en materieelkosten
- Verbonden partij Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Naam
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. , Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio voert namens de 21 deelnemende gemeenten taken uit op het terrein van brandweerzorg, gemeenschappelijke meldkamer, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, ambulancezorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 4.772.932
Eigen Vermogen
31-12-2021Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 33.071.248
Vreemd Vermogen
31-12-2021Resultaat 2020
€ 0,- (ingeschat resultaat 2021)
Bijdrage Laarbeek
€ 1.220.859
Risico's
In de paragraaf weerstandsvermogen van begroting 2021 wordt ten aanzien van de risico-inventarisatie toegelicht;
Met betrekking tot algemene bedrijfsvoering;- Stijging premies voor (vrijwilligers)verzekeringen en pensioenen, wijzigingen in beleid FLO-regeling beroepsbrandweer;
- Kosten die voortvloeien uit bedrijfskritische specialistische functies
- Eigen risicodrager WW
Majeure wijzigingen in het bestaande model van brandweerzorg;
- Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) en Europese richtlijn rechtspositie brandweervrijwilligers
Ernstige verstoring door incidenten, rampen en crises:
- Kosten voortvloeiend uit bestrijding van een majeur incident.
Ontwikkeling
In de inleiding van begroting 2021 worden de volgende ontwikkelingen belicht door de Veiligheidsregio:
• Visie 2025
• Ontwikkeling loonkosten en sociale lasten door cao en pensioenpremies.
• Overgangsregeling FLO
• Omgevingsadvisering - Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Naam
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel en Someren
Openbaar belang
Uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van Wmo, Jeugd en BMS ten behoeve van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek levert twee bestuursleden voor het Algemeen Bestuur en één bestuurslid voor het Dagelijks Bestuur.
Website
-
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 441.900
Eigen Vermogen
31-12-2021Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 13.532.200
Vreemd Vermogen
31-12-2021Resultaat 2020
Prognose € 0,- (2021)
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van Laarbeek bestaat in 2022 uit de volgende delen:
WMO € 563.880
Jeugd € 1.051.200
Minimabeleid € 56.500
Bijzondere bijstand € 107.500
Schulddienstverlening € 79.600
Overhead € 520.900
Totaal uitvoeringskosten € 2.379.580Risico's
GR Peelgemeenten besteedt in de begroting en jaarstukken geen aandacht aan risico’s. De inrichting van GR Peelgemeenten maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
In de begroting 2022 is daarover in paragraaf “Weerstandsvermogen en risicobeheersing” (pag. 16) opgenomen. De risico’s van de GR Peelgemeenten beperkt, omdat het een uitvoeringsorganisatie betreft.
De voornaamste risico’s die zijn in de risico-inventarisatie opgenomen:- Ziekteverzuim
- Beveiliging van data/privacy
- Kwetsbaarheid organisatie op gebied van bedrijfsvoeringstaken.
- Juridische risico’s (overschrijden termijn als gevolg van onvoldoende capaciteit).
Ontwikkeling
De volgende ontwikkelingen zijn benoemd in de Begroting 2022:
- De uitbreiding van de plustaak jeugd voor de gemeenten Asten, Laarbeek en Someren per 1-4-2021 krijgt een plek in de begroting 2022;
- In 2021 is de Koersagenda 2021-2024 Samenwerken door Samen Werken vastgesteld. Vanaf het najaar 2021 wordt gestart met de volgende fase, waarin de GR Peelgemeenten verder zal verbinden met inwoners en organisaties in het werkveld om samen aan onze gezamenlijke opgaven te werken.
- Alle gemeenten worden in 2022 verantwoordelijk voor Beschermd wonen. De nieuwe financiële verdeling over gemeenten is met een jaar uitgesteld en wordt pas per 2023 ingevoerd.
- Wetsvoorstel Aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams): deze wet is beoogd in werking te treden eind 2022 en zal dan worden geïmplementeerd. Het college moet op basis van deze wet een melding van een inwoner of professional onderzoeken of er sprake is van meervoudige problematiek. Dit moet leiden tot een integrale en gecoördineerde aanpak.
- In 2022 stellen we een nieuwe dienstverleningsovereenkomst (DVO) bijzondere bijstand op.
- Beïnvloedende factoren voor nagenoeg alle onderwerpen zijn de landelijke en juridische ontwikkelingen, de samenwerking tussen de lokale gemeenten onderling, de samenwerking van de GR Peelgemeenten met omliggende gemeenten, met andere organisaties zoals Senzer en zorgaanbieders. In alles geldt dat de ontwikkelingen nauwgezet worden gevolgd en de doelmatigheid zoveel mogelijk prevaleert. - Verbonden partij Samenwerking Gemert-Bakel - Laarbeek
Naam
Samenwerking Gemert-Bakel - Laarbeek
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Gemeente Gemert-Bakel en Laarbeek
Openbaar belang
Samenwerking tussen twee buurgemeenten op verschillende terreinen gebaseerd op onderling vertrouwen. De volgende taken worden uitgevoerd door intergemeentelijke teams:
• ICT
• Personeel en Organisatie
• Juridische zaken
• FinanciënBestuurlijke betrokkenheid
Periodiek intergemeentelijk overleg. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Website
-
Eigen Vermogen
1-1-2021n.v.t.
Eigen Vermogen
31-12-2021n.v.t.
Vreemd Vermogen
1-1-2021n.v.t.
Vreemd Vermogen
31-12-2021n.v.t.
Resultaat 2020
n.v.t.
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage voor Laarbeek in 2022 is het saldo van de onderlinge verrekening van de intergemeentelijke teams financiële administratie, ICT, P&O, en Juridische zaken.
Risico's
De samenwerking is (mede) opgezet om risico’s te verkleinen. Met de samenwerking wordt kwaliteit verbeterd en door het samenvoegen van kleine teams wordt de onderlinge vervangbaarheid gestimuleerd.
Ontwikkeling
Er wordt op diverse vlakken samengewerkt met buurgemeente Gemert-Bakel. Daarnaast zullen in 2022 de uitkomsten van een onderzoek en evaluatie vertaald worden in nieuwe (geactualiseerde) samenwerkingsafspraken.
- Verbonden partij Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Naam
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant is een regionale uitvoeringsdienst voor de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de-Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant
Openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015).
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Laarbeek heeft één zetel in zowel het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 1.890.098
Eigen Vermogen
31-12-2021Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 3.136.867
Vreemd Vermogen
31-12-2021Resultaat 2020
Resultaat 2021: € 0,-
Bijdrage Laarbeek
Landelijke basistaken 2022: € 348.799
Collectieve taken 2022: € 49.586
Verzoektaken 2022: € 703.566
Totale bijdrage 2022: €1.101.951Risico's
In bijlage 3 die hoort bij de begroting 2022 van de ODZOB wordt uiteengezet welke risico’s in beeld zijn gekomen door de inventarisatie die gemaakt is voor deze begroting. Het betreft zaken die niet binnen de reguliere bedrijfsvoering opgevangen kunnen worden. Het gaat om de volgende risico’s:
• Omzetverlies door bezuiniging bij deelnemende gemeenten.
• Niet realiseren van verschillende doelstellingen.
• Informatielek
• Uitval systemen
• Onvoldoende kwaliteit geleverde producten.
• Aansprakelijkheid claims ingezet personeel
• Oplopende kosten ICT-voorzieningen
• Mismatch beschikbaar en benodigd personeelOntwikkeling
In hoofdstuk 3 van de begroting schrijft de Omgevingsdienst welke ontwikkelingen het meest relevant zijn voor de taakuitoefening door de dienst voor de deelnemende gemeenten. Het betreft:
• Inwerkingtreding Omgevingswet: stelselherziening van wet- en regelgeving die gaat over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving.
• Regionale samenwerking van uitvoering en handhaving (omgevingswet, zorgwekkende stoffen, ondermijning etc.)
• Mondiale Klimaatafspraken: o.a. temperatuurstijging.
• Toekomstbestendige veehouderij
• Overdracht bodemtaken van provincie naar gemeenten
• Transitie bodemtoezicht
• Verbod op asbestdaken 2024
• Zeer zorgwekkende stoffen
• Wet natuurbescherming
Gezien de realisatie Werkplan 2021 tm. aug. is de verwachting dat er een overschrijding zal zijn van totaal €100.000. Het grootse deel van deze overschrijding komt voor rekening van de post de post basistaken, agrarische vergunningverlening van rond de €88.000,- . Dit is een wettelijke taak waarbij er niet kan worden gestuurd op het aantal vergunningen wat wordt ingediend. (meer aanvragen dan verwacht) Tevens wordt er een overschrijding verwacht van € 20.000,- op de post ruimtelijke kwaliteit. Het afhandelen van milieuvergunningen genegeerd geen legesinkomsten. De extra kosten voor welstand (ruimtelijke kwaliteit) is een gevolg van extra adviesaanvragen bij nieuwbouw in wijken waar een beeldkwaliteitsplan geld. Hier stat echter wel extra legesinkomsten tegenover. - Verbonden partij Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Naam
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Waterschap Aa en Maas, gemeente Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Landerd, Oss, Uden, Sint Anthonis en Someren
Openbaar belang
Binnen het werkveld heffingen & WOZ meerwaarde creëren in termen van kwaliteitsverbetering, verbetering van de dienstverlening aan onze inwoners, vermindering van kwetsbaarheden en besparing op uitvoeringskosten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek krijgt één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 299.000
Eigen Vermogen
31-12-2021€ 299.000
Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 14.440.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021€ 14.440.000
Resultaat 2020
Rekening 2020: -/- € 6.000, begroting 2022: € 0
Bijdrage Laarbeek
€ 435.510 (2022)
Risico's
Als specifieke risico's zijn opgenomen in de Ontwerpbegroting 2022:
- Getrapte uitvoering van Waarderen op oppervlakte
- Forse toename van WOZ-bezwaren
Ontwikkeling
In de Ontwerpbegroting 2022 zijn onderstaande ontwikkelingen opgenomen:
- Aan de hand van een nog te maken business case (doorkijk 2021 - 2025) zal een besluit genomen moeten worden in welke mate en in welk tempo BSOB de automatisering vorm gaat geven. Dit gerelateerd aan een strategisch HRM beleid.
- Waardering woningen op gebruiksoppervlakte
- Verdere digitalisering van informatievoorziening; aanbieden van digitale producten en beschikbaar stellen van documenten via “MijnOverheid”.
- Masterplan automatisering; gericht op doorontwikkeling software Gouw
- Verbonden partij Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
Naam
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel. Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Openbaar belang
Het doel van de samenwerking is het komen tot overeenstemming over het realiseren van projecten om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant, voor zover het grondgebied van partijen bevattend, te verbeteren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Periodiek bestuurlijk overleg door middel van: Portefeuillehoudersoverleg Mobiliteit en Innovatie, Stuurgroep Bereikbaarheidsagenda, Bestuurlijk Subregionaal Overleg.
Website
n.v.t.
Eigen Vermogen
1-1-2021n.v.t.
Eigen Vermogen
31-12-2021Vreemd Vermogen
1-1-2021n.v.t.
Vreemd Vermogen
31-12-2021Resultaat 2020
n.v.t.
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van Laarbeek is gebaseerd op gemaakte afspraken met de 21 gemeenten op basis van de inwoneraantallen.
Voor de bijdrage 2022 aan het programmateam, regiobrede projecten en enkele studies is een totaalbedrag beschikbaar van € 71.050.Risico's
Het samenwerkingsverband geeft geen inzage in de prominente risico’s.
Ontwikkeling
De samenwerkingsovereenkomst is op 12 december 2018 ondertekend op basis van het raadsbesluit d.d. 11 oktober 2018.
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij BNG Bank N.V.
Naam
BNG Bank N.V.
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 5.097 miljoen
Eigen Vermogen
31-12-2021€ 5.097 miljoen
Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 155.262 miljoen
Vreemd Vermogen
31-12-2021€ 155.262 miljoen
Resultaat 2020
Het resultaat over het 1e halfjaar 2021 bedraagt een nettowinst € 187 miljoen. Door de volatiliteit op de financiële markten acht BNG Bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2021. (bron: 1e halfjaarcijfers 2021)
Bijdrage Laarbeek
Laarbeek ontvangt dividend vanwege het aandelenbezit (aantal aandelen 20.709 á € 2,50). Vanwege door de ECB afgekondigde dividendrestricties is een deel van het dividend 2019 en het gehele dividend 2020 nog niet uitgekeerd. Eind juli 2021 heeft de ECB aangekondigd de dividendrestricties te laten vervallen vanaf 1 oktober 2021. BNG Bank zal in oktober 2021 het gereserveerde dividend over beide boekjaren ter grootte van EUR 148 miljoen uitkeren.
- Dividend 2019 € 26.300 (in 2 delen betaalbaar gesteld)
- Dividend 2020 € 37.483
Risico's
In het jaarverslag 2020 beschrijft de BNG een aantal bedreigingen:
- Komst van nieuwe spelers in financiële omgeving.
- Lage rentestand
- Kosten als gevolg van wet- en regelgeving die de bank of klanten raakt
- Overheidsvisie op nutsbanken
- Disintermediatie
Ontwikkeling
Niet van toepassing
- Verbonden partij Brabant Water N.V.
Naam
Brabant Water N.V.
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
Openbaar belang
De missie van Brabant Water is het winnen, zuiveren, transporteren en leveren van drinkwater van hoge kwaliteit en het leveren van water op maat en water gerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 674 miljoen
Eigen Vermogen
31-12-2021€ 674 miljoen
Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 523 miljoen
Vreemd Vermogen
31-12-2021€ 523 miljoen
Resultaat 2020
Resultaat 2020: € 8,9 miljoen positief
Bijdrage Laarbeek
In 2021 wordt naar verwachting geen dividend ontvangen.
Risico's
In de paragraaf risicomanagement van het jaarverslag 2020 benoemt Brabant Water enkele strategische risico’s:
- Bescherming van kwaliteit en kwantiteit van de bronnen
- Bedreigingen van de kwaliteit van het drinkwater
- Leveringszekerheid
- Digitalisering
- Duurzame inzet van personeel
Brabant Water NV geeft tevens aan, dat het door het opgebouwde weerstandsvermogen in staat is om belangrijke financiële tegenvallers op te vangen zonder grote effecten op de continuïteit van de drinkwatervoorziening of de tarifering.
Ontwikkeling
Niet van toepassing
- Verbonden partij Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
Naam
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
-
Openbaar belang
De grondexploitatiemaatschappij is een samenwerkingsverband tussen RaboVastgoed en de gemeente Laarbeek met als doel het ontwikkelen van een bouwterrein voor de bouw van 230 woningen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Directie van de onderneming bestaat uit één medewerker van Laarbeek en één medewerker van RaboVastgoed.Website
-
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 16.537
Eigen Vermogen
31-12-2021Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 5.861.278
Vreemd Vermogen
31-12-2021Resultaat 2020
NNB
Bijdrage Laarbeek
Partner
Risico's
De risico’s zijn vergelijkbaar met andere grondexploitaties. Het ontwikkelen van een bouwterrein met een private partner die mede eigenaar is, vergroot de expertise en verdeeld de risico’s.
Ontwikkeling
Het westelijke gedeelte is bijna verkocht, kan gefaseerd volledig woonrijp worden gemaakt.
In het oostelijke gedeelte is sprake van een nieuw inrichtingsplan.
Het oostelijke gedeelte kent vertraging in het project. Vanwege een steenuil is de verkoop van 18 woningen een jaar verschoven.
Hiertoe wordt de grondexploitatie najaar 2021 geactualiseerd.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting Bizob
Naam
Stichting Bizob
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalre, Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Openbaar belang
Het ondersteunen van de deelnemende gemeenten bij het uitvoeren van diverse inkoopacties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het bestuur en één afvaardiging in de Vergadering van Aangeslotenen.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 868.000
Eigen Vermogen
31-12-2021Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 957.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021Resultaat 2020
€ 3.719,- (verwacht resultaat 2021)
Bijdrage Laarbeek
€ 165.312 (=verwachte bijdrage Laarbeek in 2022 op basis van een deelname van 252 dagen. Opbouw: wekelijks 4 dagen x 44 weken = 176 dagen tbv reguliere inkooptrajecten; 1,5 dag x 44 weken = 66 dagen tbv inkooptrajecten in het sociaal domein.)
Risico's
De risicoreserve van Bizob wordt elk jaar bij vaststelling van de jaarrekening bepaald voor het lopende jaar. In de begroting 2022 houdt Bizob geen rekening met een storting of onttrekking.
Ontwikkeling
Bizob heeft in de begroting 2022 vijf actiepunten opgenomen waar extra aandacht naartoe gaat;
- Collectieve inkoop – optimaal benutten van (raam)overeenkomsten
- Analyse coalitieplannen en informatiesessie nieuwe raadsleden
- Sterker uit de crisis – concretiseren actiepunten Expertise en aanpak
- Contractmanagement Bedrijfsvoering en ICT
- Kennis opdoen en delen
- Verbonden partij Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Naam
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
De 21 regiogemeenten werken in het Veiligheidshuis samen met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.
Openbaar belang
Het faciliteren van personeel en organisatie van het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (artikel 2-a van de Statuten)
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 101.400
Eigen Vermogen
31-12-2021Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 195.300
Vreemd Vermogen
31-12-2021Resultaat 2020
NNB
Bijdrage Laarbeek
€ 6.593
Risico's
Het onderdeel risico blijft onbelicht in het jaarverslag 2019.
Ontwikkeling
Het ZVHH is ingericht om procesregie te voeren op complexe casuïstiek en als organisatie het netwerk te faciliteren om samenwerking te bevorderen.
Gemeente Laarbeek is samen met het ZVHH aan het inventariseren op welke wijze de lokale procesregisseur gebruik kan maken van het netwerk van het ZVHH. - Verbonden partij Coöperatieve vereniging Dimpact
Naam
Coöperatieve vereniging Dimpact
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Assen, Bodegraven-Reeuwijk, Borger-Odoorn, Borne, Brielle, Coevorden, Deventer, Duiven, Emmen, Enschede, Gemert-Bakel, Groningen, Haarlemmermeer, Hellevoetsluis, Horst aan de Maas, Kampen, Landerd, Landsmeer, Leidschendam-Voorburg, Nissewaard, Noordoostpolder, Oldambt, Oldenzaal, Oost Gelre, Olst-Wijhe, Raalte, Roermond, Rotterdam, Twenterand, Velsen, Venray, Vught, Waterland, Westervoort, Westvoorne, Zevenaar, Zwolle, Zaanstad
Openbaar belang
Dimpact levert software voor o.a. de inrichting van het Klant Contact Centrum. Het is een samenwerkingsverband van verschillende gemeenten waarbij kennisbundeling en klantgerichte innovatie gemeenten voorzien van optimale dienstverlening naar burgers en bedrijven.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeenten hebben allen gelijke in de samenwerking in de samenwerking.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021€ 1.552.451 (jaarverslag 2020)
Eigen Vermogen
31-12-2021Vreemd Vermogen
1-1-2021€ 1.981.163 (jaarverslag 2020)
Vreemd Vermogen
31-12-2021Resultaat 2020
€ 171.915 (jaarverslag 2020)
Bijdrage Laarbeek
De totale bijdrage aan Dimpact is het jaarlijkse lidmaatschap van € 235.000
Risico's
Beperkt tot de jaarbijdrage door uitgesloten aansprakelijkheid.
Ontwikkeling
Dimpact heeft een bedrijfsplan 2022 opgesteld. Dit bedrijfsplan heeft de focus op de begroting 2022. De strategische richting 2021-2025 is doorvertaald naar het implementatieplan “Doorpakken nu!” en geeft de inspanning van de opgave weer voor het begrotingsjaar 2022 e.v. Daarnaast worden geen bijzondere activiteiten verwacht. Het bedrijfsplan 2022 is in lijn met de begroting 2021 en levert geen trendbreuk.
- Verbonden partij Coöperatieve vereniging Boer Bier Water
Naam
Coöperatieve vereniging Boer Bier Water
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
ZLTO en Bavaria
Openbaar belang
Via Coöperatie Boer Bier Water kunnen de gemeente Laarbeek, ZLTO en Bavaria hun gemeenschappelijke belangen bundelen en is het mogelijk om de gezamenlijke doelen beter en doelgerichter te realiseren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek is vertegenwoordigd in de Raad van Toezicht.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2021Ingeschat op: -/- € 5.800
Eigen Vermogen
31-12-2021Vreemd Vermogen
1-1-2021Ingeschat op: € 60.000
Vreemd Vermogen
31-12-2021Resultaat 2020
NNB
Bijdrage Laarbeek
€ 10.000
Risico's
Beperkt tot de jaarbijdrage door uitgesloten aansprakelijkheid.
Ontwikkeling
n.v.t.
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij Netwerk innovatiehuis De Peel
Naam
Netwerk innovatiehuis De Peel
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Gemeente Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Someren, VNO-NCW Brabant Zeeland en Waterschap Aa en Maas
Openbaar belang
Het leveren van een proactieve, herkenbare en onderscheidende bijdrage aan de economische en ruimtelijke ontwikkeling van Brainport in de metropoolregio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Vanuit alle gemeenten die deelnemen in het Innovatiehuis neemt één bestuurder plaats in een stuurgroep. Vanuit het georganiseerd bedrijfsleven nemen hierin twee bestuurders zitting en vanuit het Waterschap één.
Website
-
Eigen Vermogen
1-1-2021n.v.t.
Eigen Vermogen
31-12-2021Vreemd Vermogen
1-1-2021n.v.t.
Vreemd Vermogen
31-12-2021Resultaat 2020
NNB
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van Laarbeek bedraagt € 30.000 per jaar en 0,5 FTE (€ 30.000) inzet.
Daarnaast zal structureel een bedrag van € 50.000 worden begroot voor bijdragen aan projecten.Risico's
Risico blijft beperkt tot de ingelegde middelen.
Ontwikkeling