Rekening | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | 7.013 | 10.249 | 9.168 | 8.944 | 8.643 | 8.705 |
Verkeer, wegen en water | 2.328 | 2.853 | 2.771 | 2.846 | 2.913 | 2.959 |
Recreatieve Havens | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Musea | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Cultureel erfgoed | 75 | 125 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Media | 414 | 424 | 389 | 354 | 354 | 354 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.864 | 2.940 | 2.387 | 2.353 | 2.367 | 2.382 |
Milieubeheer | 1.340 | 2.162 | 1.752 | 1.783 | 1.783 | 1.783 |
Ruimtelijke Ordening | 666 | 1.434 | 1.462 | 1.202 | 820 | 820 |
Wonen en bouwen | 300 | 286 | 280 | 280 | 280 | 280 |
Baten | -1.369 | -2.293 | -1.301 | -1.242 | -1.142 | -1.142 |
Verkeer, wegen en water | -128 | -88 | -88 | -88 | -88 | -88 |
Recreatieve Havens | ||||||
Cultureel erfgoed | -12 | -8 | -8 | -8 | -8 | -8 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -31 | -83 | -58 | -58 | -58 | -58 |
Milieubeheer | -163 | -12 | -50 | -75 | -75 | -75 |
Ruimtelijke Ordening | -81 | -1.296 | -181 | -181 | -132 | -132 |
Wonen en bouwen | -953 | -807 | -916 | -831 | -781 | -781 |
Saldo van baten en lasten | 5.644 | 7.956 | 7.867 | 7.702 | 7.501 | 7.562 |
Stortingen in reserves | 963 | 2.303 | 540 | 790 | 540 | 40 |
Onttrekkingen aan reserves | -1.431 | -3.204 | -1.090 | -1.215 | -733 | -113 |
Resultaat | 5.176 | 7.056 | 7.317 | 7.277 | 7.308 | 7.489 |
Onderstaande tabel geeft de ontwikkeling van de begrotingssaldi weer.
Begroting | Meerjarenbegroting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Primitieve begroting 2021-2024 | -6.753 | -6.644 | -6.698 | -6.755 | ||
Krediet gemeentelijke bijdrage aanpak N279 | -2 | -2 | -2 | -2 | ||
Herplaatsen Carillon Lieshout | -1 | -1 | -1 | -1 | ||
1e Tussenrapportage 2021 | 12 | 12 | 12 | 12 | ||
Ophogen krediet Oranjeplein | -2 | -2 | -2 | -2 | ||
Kadernota 2022 | 25 | -130 | -161 | -286 | ||
Waterbeheersplan 2021 | -3 | -3 | -3 | -3 | ||
Startpositie Meerjarenbegroting 2022-2025 | -6.724 | -6.770 | -6.855 | -7.037 | ||
Nieuw beleid | -300 | -110 | -10 | -10 | ||
Bestaand beleid | -202 | -319 | -319 | -319 | ||
Loon- & prijsontwikkeling | -62 | -62 | -62 | -62 | ||
Kapitaallasten | 7 | 20 | 23 | 24 | ||
Overige mutaties | -36 | -37 | -84 | -85 | ||
Saldo Meerjarenbegroting 2022-2025 | -7.317 | -7.277 | -7.308 | -7.489 |
Toelichting financiële mutaties
Onderstaande tabel laat de mutaties uit de Programmabegroting 2022 zien.
Begroting | Meerjarenbegroting | |||
---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Nieuw beleid | -300 | -110 | -10 | -10 |
Extra budget bomenbeheer | -20 | -10 | -10 | -10 |
Lasten | -20 | -10 | -10 | -10 |
Voorstel om het budget bomenbeheer in 2022 structureel te verhogen met € 10.000 en incidenteel € 10.000. | ||||
Omgevingsvisie buitengebied: Het introduceren van een sloopprikkel voor het buitengebied | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Om daadwerkelijke ontstening van het buitengebied te kunnen bereiken - en dus ruimtelijke kwaliteit - dient een sloopprikkel te worden geïntroduceerd. De kosten voor de prikkel kunnen mogelijk worden bekostigd uit de Landschapsinvesteringsregeling, de ruimte-voor-ruimte regeling en de Bio-regeling (Buitengebied in Ontwikkeling). Ook het verwijderen van asbest is een belangrijke component in deze operatie. | ||||
Omgevingsvisie buitengebied: Het opstellen van een handboek landschappelijke kwaliteitsverbetering buitengebied | -20 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -20 | 0 | 0 | 0 |
Bij ruimtelijke initiatieven in het buitengebied wordt initiatiefnemers vaak opgelegd om op basis van de Landschapsinvesteringsregeling (LIR) een financiële bijdrage te leveren of zelf landschappelijke maatregelen te nemen in hun directe omgeving. In het laatste geval ontbreekt het de initiatiefnemers vaak aan inspiratie en kennis. Met een handboek lukt het om gebiedsgewijs voorbeelden aan te leveren voor landschappelijke interventies en inpassing. | ||||
Omgevingsvisie buitengebied: Het opstellen van een omgevingsplan voor het buitengebied | -200 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -200 | 0 | 0 | 0 |
Nu de Omgevingsvisie buitengebied in december 2021 ter behandeling aan de raad zal worden aangeboden, dient vooruit te worden gekeken naar de juridische vertaling van de visie in een omgevingsplan (onder de Omgevingswet de opvolger van het bestemmingsplan). Immers, enkel het omgevingsplan is juridisch bindend voor inwoner en gemeente, niet de omgevingsvisie. | ||||
Omgevingsvisie buitengebied: Opstellen brandveiligheidsplan voor woonbos Molenheide | -30 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -30 | 0 | 0 | 0 |
Nu de kans op bosbranden door klimaatverandering (verdroging) toeneemt, is het op basis van de gemeentelijke zorgplicht zaak een brandveiligheidsplan op te stellen voor het woonbos Molenheide. | ||||
Omgevingsvisie buitengebied: Opstellen van een beeldkwaliteitplan voor bouwen in het buitengebied | -30 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -30 | 0 | 0 | 0 |
Het platteland als woon- en recreatiegebied is steeds meer gebaat bij ruimtelijke kwaliteit. Authentieke architectuur - zeker in historische bebouwingsconcentraties - geven het landelijk gebied kleur, herkenbaarheid en identiteit. De gemeente wil daarom de bestaande waarde van het agrarisch erfgoed beschermen, en borgen dat nieuwe woningen zich passend voegen tussen de bestaande woningen. Hiervoor is een inspirerend beeldkwaliteitplan het aangewezen instrument. Dit instrument ontbreekt nu. | ||||
Omgevingsvisie buitengebied: Uitwerking van De Brede Plattelandsbestemming | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het aantal agrarische bedrijven in het buitengebied neemt dramatisch af. Om het buitengebied desondanks vitaal te kunnen houden, dienen voor deze ondernemers en bedrijven nieuwe verdienmodellen en functies te worden gecreëerd. De omzetting in het bestemmingsplan vergt echter veel tijd, energie en geld. Dit belemmert de doorontwikkeling van het buitengebied. Vandaar dat in de ontwerp-omgevingsvisie buitengebied is geopperd om onderzoek te doen naar een brede plattelandsbestemming, waarbij met een directe titel meer mogelijkheden en meer flexibiliteit worden gecreëerd. Dit zonder dat een herziening van het bestemmingsplan (of in de toekomst: omgevingsplan) noodzakelijk is. De provincie Noord-Brabant zal nadrukkelijk bij dit onderzoek worden betrokken. De kosten voor het onderzoek worden gedekt door het bestaande budget voor de omgevingsvisie buitengebied. | ||||
Opstellen omgevingsvisie binnengebied (kom) | 0 | -100 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -100 | 0 | 0 |
De Omgevingswet schrijft voor dat gemeenten vóór 1 januari 2025 dienen te beschikken over een omgevingsvisie voor het gehele grondgebied. De gemeenteraad heeft eerder in verband met de diverse actuele uitdagingen, prioriteit toegekend aan een afzonderlijke visie voor het buitengebied. Het totstandkomingsproces hiervan is vergevorderd. Met het proces om te komen tot een omgevingsvisie voor de kernen moet nog worden gestart. Om de eerder genoemde deadline te kunnen halen is het absolute noodzaak om begin 2023 hiermee aan te vangen. Gezien het groot aantal belanghebbenden in de kernen is ook dit proces voor een belangrijk deel afhankelijk van participatie en communicatie, hetgeen extra tijd in beslag neemt. | ||||
Bestaand beleid | -202 | -319 | -319 | -319 |
Aanvullende (personele) kosten GR ODZOB | 0 | -117 | -117 | -117 |
Lasten | 0 | -117 | -117 | -117 |
De ‘Taskforce ODZOB financieel robuust’ heeft zich verdiept in de problematiek van de achterblijvende ‘declarabiliteit’. De personeelsinzet is vaak hoger dan geraamde norm van 1.340 uur per fte in de begroting. De verdringing van beschikbare uren leidt tot allerlei ongewenste effecten, zoals onvoldoende uren voor opleiding, vermindering van het werkplezier voor medewerkers en negatieve uitstraling op het imago van de ODZOB. De Taskforce heeft vastgesteld, dat de accountmanagementwerkzaamheden tot nu toe ten onrechte als ‘overhead’ zijn aangemerkt en daarmee deel uit maken van het gemiddelde uurtarief van de ODZOB. Door de urenraming van de accountmanagers op te nemen in de werkprogramma’s vindt een meer rechtvaardige toerekening plaats en kan het uurtarief dalen. Ook is vastgesteld dat de provincie sinds de oprichting van de ODZOB gedeeltelijk mee betaalt aan kosten die voor rekening van de gemeenten zouden moeten komen. Dit is onzuiver. Daarnaast heeft de Taskforce geconstateerd dat er extra inspanningen nodig zijn gezien de vele regionale uitdagingen om haar rol voor de deelnemende gemeenten op een adequate wijze te kunnen blijven vervullen. Men dient te beschikken over wat meer strategische denkkracht en juridische en financiële ondersteuning. Indicatief is bepaald, dat dit voor Laarbeek betekent dat er een opslag van 17% dient te worden toegepast op het werkprogramma, hetgeen resulteert in een extra financiële bijdrage van € 117.617. Voor het jaar 2022 wordt door de Taskforce in overweging gegeven om de extra kosten incidenteel te dekken uit de algemene reserve van de ODZOB. De aanbevelingen van de Taskforce zullen worden betrokken bij de Kadernota 2023 van de ODZOB en volgens planning op 2 december aanstaande worden voorgelegd aan het Algemeen Bestuur. De nieuwe begroting voor 2023 zal zoals gebruikelijk worden gebaseerd op de voorgaande Kadernota. De reguliere zienswijzeprocedure op de Begroting 2023 zal daarbij gevolgd worden. | ||||
Actualisatie verzekeringspremies 2022 e.v. | -1 | -1 | -1 | -1 |
Lasten | -1 | -1 | -1 | -1 |
De actuele premies van de huidige verzekeringsportefeuille zijn tegen het licht gehouden. Dit leidt tot diverse noodzakelijke bijstellingen, zowel positief als negatief; per saldo een budgettair nadeel ter grootte van € 14.368. | ||||
Bijstellingen bijdrage GR ODZOB | -31 | -31 | -31 | -31 |
Lasten | -31 | -31 | -31 | -31 |
Bijstellingen conform de vastgestelde meerjarenbegroting 2022 ODZOB (besluit AB 01 juli 2021). | ||||
Extra budget openbaar groen (areaal) | -60 | -60 | -60 | -60 |
Lasten | -60 | -60 | -60 | -60 |
Het onderhoudsbudget dient verhoogd te worden. Er is sprake van uitbreiding van het areaal, zoals de Beekse Akkers, Nieuwenhof-Noord en De Hoge Regt. Ook het klimaatadaptiever en natuurvriendelijk inrichten van de openbare ruimte brengt hogere aanleg- en onderhoudskosten met zich mee. | ||||
Kwaliteitsniveau openbaar beheer groen behouden, effecten klimaatverandering bestrijden (naast areaal van € 60.000) | -100 | -100 | -100 | -100 |
Lasten | -100 | -100 | -100 | -100 |
Ten gevolge van de uitbreiding van het areaal te onderhouden groen (Laarbeek kent diverse exploitaties) dient het budget voor het onderhoud, dat wordt uitgevoerd door Senzer te worden verhoogd met € 60.000. Daarnaast worden we in toenemende mate geconfronteerd met de gevolgen van klimaatverandering. Aanhoudende droogte of juist extreme regen en het steeds langer wordende onderhoudsseizoen leiden tot aanzienlijke extra kosten. Willen we blijven voldoen aan het huidige door de raad vastgestelde kwaliteitsniveau dan zal het bestaande beheer en onderhoud verder geïntensiveerd moeten worden (€ 100.000 structureel m.i.v. 2022). | ||||
Ophoging budget kleine verkeersmaatregelen | -10 | -10 | -10 | -10 |
Lasten | -10 | -10 | -10 | -10 |
In het regulier overleg met de Dorpsraden en de politie over verkeersknelpunten blijkt dat er veel wensen zijn om knelpunten aan te pakken. | ||||
Vervanging openbare verlichting cfm beleidsplan | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Conform de vastgestelde nota 'Licht in de openbare ruimte' wordt een investering voor 2022 geraamd van € 280.000. |